Sökning: "maktförhållanden barn"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden maktförhållanden barn.

  1. 1. "Man ska vara så himla duktig" : Kvinnors upplevda förväntningar kring ansvarsfördelning i hemmet

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Ingrid Blom; [2023]
    Nyckelord :ansvarsfördelning; förväntningar; upplevelser; genusteorier; jämställdhet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka fem svenska kvinnors upplevda förväntningar kring ansvarsfördelning i hemmet. Empiri från fem semistrukturerade intervjuer har kombinerats med bland annat teorier om makt och emotionellt arbete. LÄS MER

  2. 2. ”Det är bättre att ha ont utanpå än inuti” : En kvalitativ textanalys av tre skönlitterära verk utifrån temat utanförskap i relation tillskolans värdegrund

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Ella Ekström; Emma Pettersson; [2023]
    Nyckelord :Utanförskap; segregation; värdegrund; normer; kognitiv litteraturteori; boksamtal; skönlitterära barn- och ungdomsböcker;

    Sammanfattning : Skollagen (2010:800) slår fast att all skolpersonal är ålagd att förmedla och förankra värdegrunden i och utanför undervisningen. I värdegrunden återfinns värden som elever ska utveckla under sin skolgång. LÄS MER

  3. 3. ”Om man har såna här strumpor är man inne!” : En studie om barns relationsskapande i den fria leken på en förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Elin Hallberg; Josefine Ölmerud; [2023]
    Nyckelord :Kamratkulturer; leksignaler; lekregler; makt; samspel;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att genom observationer av barn i deras fria lek på en förskola undersöka hur deras relationsskapande ser ut. Detta är en kvalitativ studie som genomfördes på en förskola i Mellersta Norrland. Barn i åldrarna ett till fem år deltog, och vi spenderade fem dagar i berörd verksamhet. LÄS MER

  4. 4. Fritidshemmet som en tvångstidsverksamhet? En kvalitativ studie om barns berättelser om fritid.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Helene Fransson; Elina Berger; [2022-03-17]
    Nyckelord :Fritidshemmet; fritid; styrning; tidrum; diskurs;

    Sammanfattning : Examensarbetets syfte är att studera hur barn dels talar om fritid och dels talar om fritidshemmet som plats och tidrum. En central tankegång i denna uppsats är att diskursen skapar möjliga eller omöjliga handlingar, omslutna av styrning och maktförhållanden. LÄS MER

  5. 5. Hjälp eller kontroll? En kvalitativ litteraturstudie om hur maktförhållanden kommer till uttryck i studier som beaktar föräldrars upplevelser av att ha sina barn placerade i samhällsvård

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Julianna Westerberg; [2022-02-18]
    Nyckelord :förälder; omhändertagande; social barnavård; makt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka resultat som framkommer i studier som beaktar föräldrars upplevelser av att ha sina barn placerade i samhällsvård samt genom begreppet makt söka förståelse för resultat som framkommer i de artiklar som särskilt berör föräldrars upplevelser av förhållandet till de socialarbetare de mött. Litteraturen som ligger till grund för studien består av nitton vetenskapliga artiklar och en rapport från sammanlagt åtta olika länder. LÄS MER