Sökning: "manligt och kvinnligt inom skolan"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden manligt och kvinnligt inom skolan.
1. Teknikundervisningens bild av internet som system : Tematisk analys av läromedel för gymnasiekursen Teknik 1
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : Teknik är nära sammanflätad med människan och internet med sin kraftfulla infrastruktur påverkar oss dagligen. Trots detta reflekterar vi sällan över det och beskriver systemet vagt och med grova förenklingar. LÄS MER
2. ”Och jag startade Moxie” : – En kvalitativ innehållsanalys av gestaltningen av normbundna och normbrytande karaktärer i Jennifer Mathieus Moxie, med utgångspunkt i genus- och feministisk teori
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)Sammanfattning : Denna uppsats undersöker gestaltningen av normbundna och normbrytande karaktärer i Jennifer Mathieus roman Moxie (2021), och vidare hur hon använder de normbrytande beteendena för att porträttera en revolution mot skolledningen. Framtida syfte för den här uppsatsen är att kunna använda den, eller utgå från den i litteraturundervisning. LÄS MER
3. ELEVERS LITTERATURINTRESSE : En fråga om genus?
Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : Syftet med min studie har varit att undersöka om det är möjligt att upptäcka faktorer kopplade till samhällets genusnormer inom ett läsprojekt i år 7-9 vid en norrbottnisk högstadieskola. Projektet initierades då lärarna i svenska vid skolan upplevde ett växande motstånd till romanläsning bland eleverna. LÄS MER
4. Lärarens upplevelser av arbete med genus och jämställdhet i klassrummet : lärarens roll för arbete med värdegrunder i skolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Människor har genom alla tider behandlat varandra olika och haft olika uppfattningar om hur vi bör uppträda och bete oss utifrån kulturella och social föreställningar om genus. De normer och föreställningar som finns kring manligt och kvinnligt begränsar både flickor och pojkar såväl inom skolan som utanför. LÄS MER
5. Matematikläromedel ur ett genusperspektiv : En kunskapsöversikt
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Skolan har i uppgift att stödja elevernas lika rättigheter och möjligheter oavsett könstillhörighet. Skolan ansvarar också för arbeta emot stereotypa könsmönster som hämmar elevernas lärande, val och utveckling. LÄS MER