Sökning: "maria lindvall"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden maria lindvall.

  1. 1. Deltagande planering i tätortsnära skog. : utvärdering av hur skogliga åtgärder har påverkat sociala och ekonomiska värden i Vätteskogen, Skinnskatteberg

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Forest Ecology and Management

    Författare :Maria Bodlund; Maja Lindvall; [2023]
    Nyckelord :enkätundersökning; bias; samråd; hyggesfritt; kontinuitetsskogsbruk;

    Sammanfattning : I Vätteskogen utanför Skinnskattebergs tätort pågår ett projekt i tätortsnära skog som SLU Skogsmästarskolan och markägarna Skinnskattebergs kommun och Sveaskog bedriver. Intressenter i form av företag och föreningar har varit involverade genom en deltagande planeringsprocess. LÄS MER

  2. 2. Lågstadielärares arbete med ämnesspecifika begrepp i de samhällsorienterande ämnena med hjälp av läsning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sara Bejrum; Maria Aronsohn; Emelie Lindvall; [2022]
    Nyckelord :Grundskola; ämnesspecifika begrepp; samhällsorienterade ämnen; stöttning; interaktiv läsning; lågstadielärare;

    Sammanfattning : Forskning visar att läsning har betydelse för elevers språkutveckling och att ämnesspecifika begrepp lärs genom aktiviteter som inkluderar läsning, reflektion och elevnära uppgifter. Syftet med denna studien var att ta reda på hur lågstadielärare på fältet stöttar elever i sin undervisning i SO-ämnena när läsning synliggör begrepp. LÄS MER

  3. 3. Stöttande strategier vid högläsning : En litteraturstudie om lärares arbete innan, under och efter högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emelie Lindvall; Sara Bejrum; Maria Aronsohn; [2021]
    Nyckelord :Stöttning; högläsning; lärare; strategier; elever;

    Sammanfattning : I Sverige tillhör svenska språket en del av den vardagliga kommunikationen. Det är därför av stor vikt att ha ett rikt och varierat språk. Litteraturstudien lyfter lärare i val av strategier vid högläsning som stöttning till språkutveckling med hjälp av högläsning för elever. LÄS MER

  4. 4. Boken är något som vi fångas av tillsammans : En kvalitativ studie om hur förskollärare tillämpar högläsning i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Lindvall; Josefin Engelmark; [2020]
    Nyckelord :högläsning; förskollärares förhållningssätt; digitala hjälpmedel; utmaningar; planering; bokval;

    Sammanfattning : Högläsning kan bidra med många fördelar som gynnar barns språkutveckling och fantasi. Trots detta har högläsning för barn minskat. Studiens syfte är att fördjupa kunskapen om hur förskollärare arbetar med högläsning i förskolan. LÄS MER

  5. 5. En professionell verktygslåda? : En kvalitativ studie av sex speciallärares arbetsmetoder inom läs- och skrivutveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Anna-Maria Larsson; Cecilia Lindvall; [2018]
    Nyckelord :Arbetsmetoder; speciallärare; läs- och skrivutveckling; Phonics och Whole language.;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är övergripande att beskriva och diskutera några speciallärares arbetsmetoder inom läs- och skrivutveckling i grundskolan. Urval och utbildningsnivå för de elever som beskrivs har varit från förskoleklass till årskurs fem. Uppsatsen bygger på ett induktivt förhållningssätt. LÄS MER