Sökning: "marknadsföring i fristående skola"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden marknadsföring i fristående skola.

  1. 1. Betygsinflation i gymnasieskolan

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Amanda Eriksson; [2015]
    Nyckelord :betygsinglation; gymnasieskolan; gymnasiet; betyg; betygsbedömning; skola; kvantitativ;

    Sammanfattning : Den svenska gymnasieskolan har sedan 1997 upplevt en betygsinflation, då de genomsnittliga betygen har ökat trots att internationella studier visar på att kunskapsnivån har sjunkit. Tidigare forskning menar att denna betygsinflation inte är jämt fördelad utan skiljer sig mellan olika skoltyper, så som huvudman, skolstorlek och inriktning. LÄS MER

  2. 2. Marknadsföring av gymnasieskolor

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Johan Carlén; Sally Carlsson Cloodt; [2013]
    Nyckelord :marknadsföring; gymnasieskolor; hemsidor; information; profilering; nyliberalism; Social Sciences;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Marknadsföring av gymnasieskolor – En analys av två gymnasieskolor ur ett textanalytiskt- och producentperspektiv Författare: Johan Carlén och Sally Cloodt, Medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen för kommunikation och medier, Lunds Universitet. Innehåll: Som studenter i ämnet medie- och kommunikationsvetenskap har i vår b-uppsats valt att studera två gymnasieskolor i Lund, en fristående och en kommunal, och undersökt hur de arbetar med marknadsföring och kommunikation på deras hemsidor. LÄS MER

  3. 3. Kampen om eleverna. : En undersökning om hur konkurrensen och marknadsföringen har förändrats inom gymnasieskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Eva Göransson; [2013]
    Nyckelord :Konkurrens; Marknadsföring; Skolmarknad; Kommunikationsbudskap;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbeta var att undersöka och kartlägga vilka marknadsföringsåtgärder som gymnasieskolorna använde sig av för att locka potentiella elever till just deras skola och analysera hur detta kan påverka eleverna. För att besvara syftet användes dessa frågeställningar Hur uppfattar gymnasieskolorna behovet av marknadsföring? Hur ser marknadsföringsåtgärderna ut vid berörda gymnasieskolor? samt Hur påverkar marknadsföring eleverna enligt teorin? Undersökningen genomfördes genom sex stycken semistrukturerade djupintervjuer med marknadsföringsansvariga vid respektive gymnasieskola. LÄS MER

  4. 4. Så blir du lönsam, lille vän! – Framgång och identitet speglat genom gymnasieskolors reklammaterial i Malmö stad

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Karin Gabrielsson; Milena Milutinovic; [2013]
    Nyckelord :gymnasievalet; gymnasieskolan; marknadsföring; framgång; entreprenörskap; identitet; livsstil; homogenitet;

    Sammanfattning : Föreliggande arbete diskuterar hur gymnasieskolor konsturerar bilder av sig själva och sina elever i sin marknadsföring inför gymnasievalet. Marknadsföringsbroschyrer från tre fristående och två kommunala gymnasieskolor i Malmö stad har undersökts. LÄS MER

  5. 5. En studie om hur gymnasieskolor i Östersund hanterar konkurrens

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för ekonomi

    Författare :Thomas Olsson; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstrakt Titel: En studie om hur gymnasieskolor i Östersund bemöter konkurrens Nivå: C-uppsats i ämnet företagsekonomi Författare:Thomas Olsson Handledare: Tomas Källquist Datum: 2011 – januari Syfte: Gymnasieskolorna har varit fri från konkurrens från andra aktörer, men i och med friskolereformens inträde, förändrades förutsättningarna radikalt för den kommunala gymnasieskolan. Nu trädde begrepp som marknadsföring och konkurrens in i deras vardag, då det skapade olika alternativ för eleverna att välja var de ville införskaffa sin utbildning. LÄS MER