Sökning: "marknadsföring lokal mat"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden marknadsföring lokal mat.

  1. 1. Från Östgötaslätten till matupplevelse : En kvalitativ studie av värdekedjan mellan producent, grossist och restaurang på en lokal marknad

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Emma Gunnarsson Folkegård; Sebastian Olivares; [2020]
    Nyckelord :Valuechain; locally produced raw materials; local market; wholesale; added value; value-creating; producers; Värdekedja; lokalt producerade råvaror; lokal marknad; grossist; mervärde; värdeskapande; producent;

    Sammanfattning : Restaurangutläggen har ökat sedan 2010 och efterfrågan på lokalt producerad mat har ökat allt mer senaste tiden, vars syfte inte längre enbart syftar till att mätta idag. Trender har lett till att mervärden inom mat såsom kvalité, hållbarhet och ursprung efterfrågas, varpå restauranger har anpassat sig till detta för att skapa en matupplevelse. LÄS MER

  2. 2. Lokala livsmedel - En studie om hur grön marknadsföring kan öka konsumenters medvetenhet om lokal mat

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Mikaela Brandell; Emelie Lundblad; [2014]
    Nyckelord :Grön marknadsföring; Green marketing; Consumer; Environment; Miljöengagemang; Miljörätt; Food industry; Local food; Lokala livsmedelsföretag;

    Sammanfattning : Miljön är ett diskuterat ämne och är en av de största utmaningarna som människan ställts inför hitintills. Inom livsmedelsbranschen kan ett förändrat intresse och köpbeteende ses, gällande miljöval och köp av ekologiska samt lokala produkter. LÄS MER

  3. 3. Den närproducerade måltiden : En studie om svensk matturism utifrån de tre perspektiven möjligheter, upplevelser och marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Gina Häggebjer; Lina Södergren; [2011]
    Nyckelord :Närproducerat; matturism; upplevelser; möjligheter; marknadsföring av upplevelser;

    Sammanfattning : Matturism och närproducerade måltider har fått allt mer uppmärksamhet inom turismnäringen på senare år. I skrivande stund pågår ett projekt kallat Sverige – det nya matlandet som åsyftar att göra Sverige bäst på mat i Europa. LÄS MER

  4. 4. Från pitepalt till grönsaker från Ekerö : En studie av butikschefers och konsumenters attityder till lokal mat i Stockholmsregionen

    Kandidat-uppsats, Institutionen för livsvetenskaper

    Författare :Linda Landin; [2011]
    Nyckelord :närproducerad mat; matkonsumtion; märkning;

    Sammanfattning : Matproduktionens globala dimensioner och dess specialiserade och intensiva jordbruksmetoder tär på både den sociala och den ekologiska hållbarheten. Ett minskat avstånd mellan producenter och konsumenter genom konsumtion av mer lokal mat skulle kunna förbättra situationen. LÄS MER

  5. 5. Marknadsföring av lokal mat : en fallstudie av tre livsmedelsproducenter

    L3-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :David Levrén; [2008]
    Nyckelord :landsbygdsutveckling; livsmedelsproduktion; lokal mat; marknadsföring; mervärde; småskalig livsmedelsförädling;

    Sammanfattning : The process of food production has changed dramatically over the past one hundred years. Industrialization has led to large units of production, manufacturing, distribution, marketing and retail business. LÄS MER