Sökning: "maskininlärning litteraturstudie"

Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser innehållade orden maskininlärning litteraturstudie.

  1. 1. Extraction of Global Features for enhancing Machine Learning Performance

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Abyel Tesfay; [2023]
    Nyckelord :Machine Learning; Deep Learning; Feature Extraction; Global Features; Time-series data; Bioprocessing; Maskininlärning; Djupinlärning; Funktionsextraktion; Globala Funktioner; Tidsserie data; Biobearbetning;

    Sammanfattning : Data Science plays an essential role in many organizations and industries to become data-driven in their decision-making and workflow, as models can provide relevant input in areas such as social media, the stock market, and manufacturing industries. To train models of quality, data preparation methods such as feature extraction are used to extract relevant features. LÄS MER

  2. 2. Syntetisering av tabulär data: En systematisk litteraturstudie om verktyg för att skapa syntetiska dataset

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Erik Allergren; Clara Hildebrand; [2023]
    Nyckelord :Synthetic data; statistical disclosure control; machine learning; tabular data; Syntetisk data; statistisk röjandekontroll; maskininlärning; tabulär data;

    Sammanfattning : De senaste åren har efterfrågan på stora mängder data för att träna maskininläringsalgoritmer ökat. Algoritmerna kan användas för att lösa stora som små samhällsfrågor och utmaningar. Ett sätt att möta efterfrågan är att generera syntetisk data som bibehåller statistiska värden och egenskaper från verklig data. LÄS MER

  3. 3. Krav och metoder för insamling av data för maskinlärning inom svensk byggindustri : En utforskning av behov och anpassning av dataset

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

    Författare :Isabell Larsson; [2023]
    Nyckelord :Maskinlärning; Datorseende; AI; dataset; datainsamling; AI inom svensk byggindustri; Svensk byggindustri;

    Sammanfattning : Ur ett pågående forskningsprojekt om artificiell intelligens (AI) har ett behov vuxit fram att hitta en metod för datainsamling inom svensk byggkontext, detta examensarbete hade som syfte är att uppfylla det behovet. Forskningen är inom området maskinlärning (ML) och dataseende (CV) i bygg och anläggningsbranschen. LÄS MER

  4. 4. Skapa användarcentrerad design med AI-verktyg i konceptfasen : En kvalitativ litteraturstudie om användningen av AI-verktyg för att skapa användbara gränssnitt i konceptfasen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Markus Bylund; Sara Holmberg; [2023]
    Nyckelord :Användarcentrerad design; Artificiell intelligens; NLP; Informationsarkitektur; Gränssnitt; Konceptfasen; Designprocessen; Maskininlärning;

    Sammanfattning : This paper examines the application of artificial intelligence (AI) in the early stages of the design process, with a specific focus on using AI to develop user-centered designs during the concept phase. The paper presents a qualitative literature study that employs cloud-based tools like Notion and Lateral to organize and categorize relevant research articles. LÄS MER

  5. 5. Tillgängliga AI-verktyg och -tekniker för att automatisera uppgifter som hindrar lärare inom högre utbildning från att undervisa : En strukturerad litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DVMT)

    Författare :Mattias Bengtsson; Daniel Sandgren; [2023]
    Nyckelord :Artificial intelligence; Machine learning; Curriculum development; Course design; Course evaluation; Autograding; Higher education; University; College; artificiell intelligens; maskininlärning; läroplanutveckling; kursdesign; kursutvärdering; automatisk rättning; högre utbildning; universitet; högskola;

    Sammanfattning : Denna strukturerade litteraturstudie undersöker vilka verktyg och tekniker relaterade tillartificiell intelligens (AI) som kan understödja lärare genom att överta repetitiva ochtidskrävande administrativa uppgifter som ligger utanför den direkta interaktionen mellanlärare och student. Genom att granska tillgänglig forskning inom detta område kartläggervi dessa. LÄS MER