Sökning: "matematik appar"

Visar resultat 21 - 25 av 32 uppsatser innehållade orden matematik appar.

  1. 21. Förskollärares användning av digitala verktyg i pedagogiskt syfte : En intervjustudie på en IKT-pilotförskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Carina Westerlund; Ylva Alftberg; [2017]
    Nyckelord :Förskola; digitala verktyg; applikationer; lärande; artefakt; digital kompetens;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskaper om hur förskollärare på en IKT-pilotförskola förstår hur digitala verktyg och applikationer (appar) kan användas för att påverka barns lärande, samt vilken digital kompetens de anser att barnen ska få möjlighet att utveckla. De frågeställningar som ligger till grund för studien är: 1) Hur ser förskollärarna på hur digitala verktyg och appar påverkar barns lärande? 2) Vilket kunnande hos barnen är det som förskollärarna anser är viktigt att ha för att kunna möta samhällets ökade krav på digital kompetens? I studien används semistrukturerad gruppintervju på en IKT-pilotförskola. LÄS MER

  2. 22. Appar i matematikundervisningen : En appanalys med inriktning på addition och talområdet 0-20.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Johanna Karlsson; Emelie Stensson Bohman; [2017]
    Nyckelord :App; addition; talområde 0-20; lärplatta;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att analysera matematikappar gällande addition och talområdet 0-20. Studiens frågeställningar besvarades utifrån Bernsteins teori. Centrala begrepp för teorin är klassifikation och inramning och de här verkade som analysverktyg. LÄS MER

  3. 23. IPad eller inte IPad - Om högstadielärares arbete med att göra matematik intressant i två olika miljöer

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Dalya Khammoo; Ropak Maref; [2016-03-21]
    Nyckelord :matematik; IT teknik; IPad; skola och föräldrar; språk och kommunikation; inlärningsproblem; grupparbete;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka om tekniska verktyg som IPad kan användas som ett läromedel för att påverka elevernas lust till ämnet matematik. Samtidigt utreds bl.a. hur lärare upplever elevernas inlärningsproblem som har med matematik att göra. LÄS MER

  4. 24. Surfplattor på mattelektionerna? En kvalitativ intervjustudie om lärares användning avsurfplattanmattelektionerna?En kvalitativ intervjustudie om lärares användning av surfplattan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Anette Stenval; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractSyftet med denna studie är att undersöka hur lärare i åk 2 och åk 3 beskriver att de använder surfplattan i matematikundervisningen. Studien avser att besvara följande frågeställningar: Hur används surfplattan i matematikundervisningen för att inkludera alla elever? Hur har skolans tillgång till surfplattor påverkat undervisningen i matematik? Den kvalitativa forskningsintervjun har använts som metod för att samla in data till undersökningen. LÄS MER

  5. 25. Digitala verktyg och matematik : En litteraturstudie om appar i matematikundervisning för årskurs f-3.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Annica Snell; [2016]
    Nyckelord :Digitala verktyg; surfplattor; programvaror; appar; matematikundervisning; årskurs f-3.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att utifrån aktuell forskning få kunskap om hur digitala verktyg och framförallt surfplattor/iPads används i matematikundervisning för årskurs f-3, med avseendet att stimulera och motivera elevers lärande i matematik och möjlighet till interaktion. För att besvara studiens frågeställning har en systematisk litteraturstudie genomförts för att finna relevant forskning inom studiens område, fynden har sedan granskats genom en innehållsanalys. LÄS MER