Sökning: "matematik appar"

Visar resultat 16 - 20 av 32 uppsatser innehållade orden matematik appar.

  1. 16. Får vi sitta med iPaden? : Hur elever kan motiveras till att arbeta med matematik med hjälp av digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Joakim Engström; Emelie Hillgren; [2019]
    Nyckelord :Digital tools; Mathematics; After-school programs; iPads; Motivation; Digitala verktyg; Matematik; Fritidshem; iPads; Motivation;

    Sammanfattning : För att ge lärare på fritidshemmet ökad kunskap kring hur arbetet med digitala verktyg kan se ut, har iPads använts i denna studie för att öka motivationen till matematik bland elever på fritidshemmet. Studien grundar sig i en aktionsforskningsansats och en aktion har genomförts på ett fritidshem. LÄS MER

  2. 17. Lärare och digitala verktyg : Hur upplever lärare användandet av appar i undervisningssyfte?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Jonas Johansson; [2018]
    Nyckelord :Grundskola; digitalisering; digitala verktyg; appar; digital kompetens; undervisning.;

    Sammanfattning : Denna fallstudie handlar om att synliggöra hur tre aktiva lärare i grundskolans yngre åldrar använder sig av och upplever arbetet med digitala läromedel och appar i undervisningssyfte. Syftet är också att se hur ett av dessa läromedel är uppbyggt och står sig i förhållande till det centrala innehållet i läroplanen. LÄS MER

  3. 18. Framgångrika digitala verktyg för matematikundervisning där problemlösning är i centrum : En litteraturstudie med fokus på tidigare åldrar

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Nura Ribac Zukanovic; [2018]
    Nyckelord :Matematik; problemlösning; digitala verktyg; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie var att undersöka forskning om hur olika typer av digitala verktyg används i matematikundervisning en riktat mot problemlösning, som undervisningsinnehåll. Fokuset riktar sig i första hand mot undervisning för elever i åk 4–6, men kan även gälla tidigare och senare årskurser. LÄS MER

  4. 19. Programmera sig till matematik? : En analys av programmeringsappars lämplighet för matematikundervisning i årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Sofia Helgen; [2018]
    Nyckelord :apps; digital learning resources; mathematics education; pre-algebra; primary school; programming; appar; digitala lärresurser; lågstadiet; matematikundervisning; pre-algebra; programmering;

    Sammanfattning : Från och med höstterminen 2018 är programmering en del av kursplanen i matematik, och har då placerats under det centrala innehållet för algebra. Trots att det inte är obligatoriskt förrän höstterminen har lärare redan börjat undervisa i programmering, och appar är då en populär lärresurs. LÄS MER

  5. 20. Appar i matematikundervisningen : En intervjustudie om lärares användning av appar i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Övrig skolnära forskning

    Författare :Ylva Gunnarsdotter; [2017]
    Nyckelord :Mathematics; ICT; Tablets; Apps; Year 1-3; Matematik; IKT; Surfplattor; appar; Årskurs 1–3;

    Sammanfattning : I skolans matematikundervisning inkluderas ibland surfplattor och appar. En app är ett dataprogram som används på surfplattor. Syftet med denna studie är att bilda kunskap om hur lärare i årskurs 1–3 undervisar matematik med hjälp av olika appar. LÄS MER