Sökning: "matematik som skolämne"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden matematik som skolämne.

  1. 1. Likhetstecknets funktion : Betydelsen för matematikinlärningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Malin Fast; Lisa Ahlberg; [2023]
    Nyckelord :Likhetstecknet; matematisk ekvivalens; missuppfattningar; matematikinlärning;

    Sammanfattning : Statistik från Skolverket (2023) visar att matematik är det skolämne där flest antal elever i årskurs 9 inte uppnår målen för godkänt. Detta är olyckligt eftersom ett godkänt betyg i matematik är ett krav för att komma in på ett yrkes- eller högskoleförberedande gymnasieprogram. LÄS MER

  2. 2. "Elever vill känna att de lyckas" : En intervjustudie om hur lärare säger sig motivera sina elever i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jill Bokström; David Leskinen; [2023]
    Nyckelord :Matematik; motivation; self-determination theory; strategier; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka vilka strategier lärare säger sig använda för att motivera eleverna i matematik. Under en längre tid har det rapporterats om att elevernas motivation i matematik sjunker i åldrarna 10–12 år och att lärare upplever en viss osäkerhet i hur de ska få sina elever motiverade i skolarbetet. LÄS MER

  3. 3. Använd alla sinnen för att stärka dina matematik minnen! : Hur laborativ matematikundervisning kan gynna elevers taluppfattning i förskoleklass

    M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lindberg Kajsa; Sjögren Alice; [2020]
    Nyckelord :Matematik och matematik förskoleklass; laborativ undervisning; taluppfattning;

    Sammanfattning : Matematiken är ett skolämne som ofta är förknippat med negativa tankar hos elever. Tidigare studier pekar på att en laborativ undervisning och ett laborativt förhållningssätt hos läraren kan bidra till att elever upplever matematikundervisningen som mer lustfylld och motiverande. LÄS MER

  4. 4. “Varför ska vi lära oss det här?” : - En undersökning av hur väl högstadieelevers intressen stämmer överens med den svenska läroplanen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Rebecka Strömbom; [2020]
    Nyckelord :Intresse; lärande; högstadieelever; ROSES;

    Sammanfattning : Forskning visar att intresset för NO som skolämne är lågt bland högstadieelever, vilket är oroande dels på grund av att intresse är ett av målen i den svenska läroplanen, dels på grund av det förutspås en brist på naturvetare i framtiden. Att kartlägga elevers intressen kan därför vara ett verktyg för att bättre förstå varför intresset för NO i skolan är lågt. LÄS MER

  5. 5. Är gymnasieskolans matematik adekvat? : En Delfistudie med samhällets medverkan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Johan Hedengren; [2020]
    Nyckelord :mathematics; mathematics teaching; upper secondary school; society; Delphi study; Delphi method; matematik; matematikundervisning; gymnasieskolan; samhälle; kunskaper; förmågor; Delfistudie; Delfimetoden;

    Sammanfattning : Vi lever i en föränderlig värld. Globalisering, urbanisering och digitalisering är ledord i nuvarande samhällsutveckling. Hur påverkar denna föränderliga värld gymnasieskolans matematik? Det ledord som kanske ligger närmast och ingjuter störst påverkan för ämnet matematik är troligtvis digitalisering. LÄS MER