Sökning: "matematiksvårigheter tidiga insatser"

Visar resultat 16 - 20 av 30 uppsatser innehållade orden matematiksvårigheter tidiga insatser.

  1. 16. Tidiga matematiksvårigheter : En studie av pedagogers erfarenheter av förebyggande, upptäckande och åtgärdande arbete.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ann-Charlotte Grönholm; Helena Isleborn; [2020]
    Nyckelord :förskola; förskoleklass; matematiksvårigheter; matematikundervisning; taluppfattning; tidiga insatser ;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att få fördjupad kunskap om arbetet med barn i förskolan och grundskolans tidiga år som riskerar att hamna i matematiksvårigheter. För att få svar på forskningsfrågorna genomfördes en kvalitativ studie med elva semistrukturerade intervjuer, varav tre gjordes som fokusgruppsintervju. LÄS MER

  2. 17. En narrativ studie av fem elever i matematiksvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Catarina Linde; [2020]
    Nyckelord :grundskola; matematikundervisning; självbild; stödundervisning; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidragElever som haft svårigheter med matematiken under sin grundskoletid har getts en möjlighet att beskriva sina upplevelser och erfarenheter. Utifrån dessa tankar kommer förhoppningsvis en möjlighet att förändra och förbättra för denna elevgrupp genom att de bjuds in i processen för att skapa bättre undervisning och insatser för dem. LÄS MER

  3. 18. Response to Intervention i matematik : - En väg att nå bestående och god taluppfattning?

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Annica Rosberg Andersson; Jenny Stening; [2019]
    Nyckelord :Response to Intervention RTI ; intervention; Tier; number sense; automatization; early intervention; intensive instruction; mathematical difficulties; Response to Intervention RTI ; intervention; Tier Lager ; taluppfattning; automatisering; tidiga insatser; intensivundervisning; matematiksvårigheter;

    Sammanfattning : Syftet med följande studie är att studera vilka bestående resultat som kan utläsas ett år efter en avslutad pilotstudie av en Response to Intervention (RTI) i grundläggande taluppfattning. En jämförelse har genomförts mellan en experimentgrupp och en referensgrupp, där referensgruppen inte tagit del av RTI. LÄS MER

  4. 19. Lärares arbete med extra anpassningar i matematikundervisningen

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lena Colling; Hannah Eriksen Göthberg; Anna Skagersjö; [2019]
    Nyckelord :Extra anpassningar; matematiksvårigheter; tidiga insatser; dokumentation; ledning och stimulans samt god lärmiljö.;

    Sammanfattning : Det råder viss oklarhet avseende begreppet extra anpassningar och hur det ska implementeras samt övergången till särskilt stöd. Skolinspektionens kvalitetsgranskningsrapport (2016) styrker även det faktum att det finns skolor som upplever oklarheter vad gäller extra anpassningar och hur dessa ska implementeras. LÄS MER

  5. 20. ”Ja, det säger väl sig egentligen själv, går det bra i skolan mår man bra” Högstadieelever som befinner sig i matematiksvårigheter berättar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Fredrik Klehn; Christina Ilve Dehman; [2019]
    Nyckelord :insatser i ett tidigt skede; matematikängslan; relationer; vardagsmatematik; varierad matematikundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka elever som befinner sig i matematiksvårigheter och deras egna upplevelser av matematikämnet och om det finns delar av matematiken som upplevs svåra att förstå och behärska. Dessutom har vi undersökt hur eleverna upplever att matematiken har påverkat dem under deras skoltid och vardag. LÄS MER