Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Språket i matematiken : En studie om läsförståelsens betydelse i matematikens textuppgifter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Anna Liljedahl; [2019]
    Nyckelord :Läsutveckling; läsförståelse; matematik; matematiktester;

    Sammanfattning : Matematiken finns i hela vårt samhälle och matematiken är ett huvudämne i skolan. Kunskap i matematik behövs för att kunna värdera, förstå och kritiskt granska information. LÄS MER

  2. 2. Vad gör dom för fel? : Förekomst av felsvar och feltyper vid åk 2-elevers beräkningar i addition efter undervisning i standardalgoritm respektive talsortsvis beräkningsmetod

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Kerstin Sjöberg; [2018]
    Nyckelord :aritmetik; addition; matematiksvårigheter; undervisning; felanalys;

    Sammanfattning : Innehållet i studien handlar om att kategorisera olika typer av fel som elever i åk 2 gör i räknesättet addition. Data utgörs av matematiktester från en tidigare gjord studie där elevgrupper under tre veckor undervisades i antingen talsortsvis beräkningsprocedur eller uppställning. Jag har kategoriserat sex feltyper: 1. talfakta, 2. LÄS MER

  3. 3. Säger en bild mer än tusen ord? : En semiotisk studie kring bildens roll i matematik för elever i årskurs 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Joakim Heining; Emmely Heiman; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : På grund av bristande användning av bilder inom matematiken i årskurs 6 och observationer där det tydligt framgått att elever hade behövt en kompletterande bild till en matematikuppgift så framkom intresset kring den här uppsatsen. Genom att låta elever genomföra två olika matematiktester där det ena testet baserades på bilder framgick det att bilder som valts ut för att passa uppgifterna med framgång stöttade eleverna i deras resonemang. LÄS MER

  4. 4. Intensivundervisning – ett multisensoriskt approach : En fallstudie av en SUM-elevs grundläggande taluppfattning under multisensorisk intensivundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Linda Berton; [2014]
    Nyckelord :SEN-students in the subject of mathematics; number sense; multi-sensory mathematic; intensive instruction; intervention and NUMICON®.; SUM-elever; taluppfattning; multisensorisk matematik; intensivundervisning; intervention och NUMICON®.;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks vad som sker i intensivundervisning där en SUM-elev, elev med särskilda utbildningsbehov i matematik, erbjuds multisensorisk undervisning. Vilken utveckling som sker vad gäller elevens taluppfattning, samt olika uttryck för lärande i undervisningsprocessen är också något som studeras. LÄS MER

  5. 5. När skolans normer möter de ungas verklighet : En reflekterande essä om läraryrket

    Magister-uppsats, Institutionen för fysik och elektroteknik (IFE)

    Författare :Annika Wassby; [2013]
    Nyckelord :Matematik; tyst kunskap; praxis; regler och regelföljning; bedömning;

    Sammanfattning : Svenska skolelever presterar allt sämre på internationella matematiktester och det förs en ständig öppen debatt om detta. Detta är min granskande studie i vad som händer i en matematikgrupp som havererar. Genom att gå på djupet i en berättelse försöker jag reda ut vad som händer under ytan när undervisningen inte fungerar. LÄS MER