Sökning: "matematiska textuppgifter"

Visar resultat 16 - 20 av 96 uppsatser innehållade orden matematiska textuppgifter.

  1. 16. Svårigheter vid arbete med matematiska textuppgifter : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Ida Svanström Blomdahl; Emil Jendefors; [2022]
    Nyckelord :Mathematics; text assignments; mathematical difficulties; reading difficulties; reading comprehension; mathematical abilities; working memory; Matematik; textuppgifter; matematiksvårigheter; lässvårigheter; läsförståelse; matematiska förmågor; arbetsminne;

    Sammanfattning : Vid arbete med matematiska textuppgifter krävs det en god läsförmåga, läsförståelse och ett bra arbetsminne. Om en elev har brister såväl i läsningen som i arbetsminnet resulterar det i stora svårigheter när arbete med matematiska textuppgifter sker. LÄS MER

  2. 17. En empirisk studie om sambandet mellan matematik och läsförståelse : med inriktning på textuppgifter samt vilka hinder som kan uppstå för elevers förståelse för matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Melissa Karlsson; Alva Hultén; [2021]
    Nyckelord :Matematik; Textuppgifter; Läsförståelse;

    Sammanfattning : Denna empiriska studie fokuserar på sambandet mellan matematik och läsförståelse med inriktning på textuppgifter. Syftet med den empiriska studien är att få en djupare förståelse om läsförståelsens roll i elevers arbete med textuppgifter i matematik. LÄS MER

  3. 18. Problemlösning : Lärares uppfattningar om matematisk problemlösning i åk 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Anna Nygaard; [2021]
    Nyckelord :Fenomenografi; kvalitativ studie; lärares uppfattningar; matematik; problemlösning;

    Sammanfattning : Problemlösning är en stor del av matematikundervisningen och en relevant kunskap som elever i grundskolan behöver besitta. Det är flera förmågor som tränas i arbete med problemlösning och i möte med problemlösningsuppgifter ges eleverna förutsättningar att utveckla sin matematiska förmåga. LÄS MER

  4. 19. Står orden i vägen för matematiken? : En läromedelsgranskning över texters utformning i matematikuppgifter

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Rebecka Petterström; Bergvall Susanna; [2021]
    Nyckelord :Textuppgifter; matematik; läsförståelse; samband; signalord; matematiska begrepp; missvisande ord;

    Sammanfattning : Matematiska problem är ofta formulerade med mycket text därav blir elevens förmåga att läsa och tolka text samt textens utformning, centrala delar i elevens utveckling av matematisk förståelse. En text i matematik kan innehålla begrepp och ord som eleven behärskar i sitt vardagliga språk men som har en annan betydelse i en matematisk kontext. LÄS MER

  5. 20. Elevstöd kring matematiska textuppgifter i digitala läromedel : En innehållsanalys av två digitala läromedel i matematik för årkurs 3

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Herme Rahmani; Lamia Bouzgarrou EP Bouzguenda; [2021]
    Nyckelord :Elevstöd; Matematik; Grundskolan; Digitala läromedel;

    Sammanfattning : Abstract  The purpose of this study is to contribute knowledge about how digital resources can support students with mathematical text assignments. Specifically, the study aims to study what potential digital resources can have in linguistic support for students. LÄS MER