Sökning: "matematiska textuppgifter"

Visar resultat 6 - 10 av 96 uppsatser innehållade orden matematiska textuppgifter.

  1. 6. Utmaningar förknippade med blockmodellen : En litteraturstudie om blockmodellen i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Olivia Rehnholm; Sara Ekedahl; [2023]
    Nyckelord :Singaporemetoden; blockmodellen; utmaningar; matematik; grundskolan;

    Sammanfattning : Blockmodellen är en metod som används i matematikundervisning för att utveckla elevers matematiska kompetens. Den är en del av Singaporemetoden som togs fram i Singapore på 1980-talet. Till följd av blockmodellens framgång har den fått en stor spridning internationellt och används även i den svenska skolan. LÄS MER

  2. 7. Flerspråkiga elevers möjligheter i matematik : En litteraturstudie om vilka faktorer som påverkar flerspråkiga elever och hur språket förhåller sig till deras utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Matematikdidaktisk forskning; Jönköping University/HLK, Skolnära forskning

    Författare :Malte Seiborg; Anton Knutsson; [2023]
    Nyckelord :Matematik; Flerspråkiga elever; Matematiksvårigheter; Språksvårigheter;

    Sammanfattning : I en allt mer globaliserad värld har språket en central roll för alla människor. Skolan är därför en viktig plats för elever att få möjligheter att utvecklas. I ämnet matematik möter flerspråkiga elever undervisning där sifferräkning och det muntliga språket måste användas. LÄS MER

  3. 8. Läromedelsanalys: Textuppgifters påverkan på elevers förmåga att lösa matematiska problem

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Karolina Strandman; [2023]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; Läsförståelse; Matematik; Problemlösning;

    Sammanfattning : Detta arbete har som syfte att undersöka utvalda svenska matematikläromedels och Skolverkets nationella provs textbaserade problemlösningsuppgifter inom området Taluppfattning och tals användning för att se om uppgifterna innehåller faktorer som påverkar elevers förståelse av textuppgifter. Studien genomfördes genom en läromedelsanalys där tre stycken svenska matematikläromedel samt nationella prov i matematik för årskurs 9 studerats. LÄS MER

  4. 9. Att främja elevers konceptuella förståelse och förmåga att lösa textproblem i matematik med hjälp av flashcards : Design av lärararhandledning med flashcardaktiviteter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Azlina Chiming; [2023]
    Nyckelord :mathematical text problems; mathematical concepts; mathematics for secondary school; flashcards; design-based research; retrieval practice strategy; activity-based learning; matematiska textuppgifter; matematiska begrepp; matematik för högstadiet; flashcards; designbaserad forskning; framplockningsstrategin; aktivitetsbaserad inlärning;

    Sammanfattning : Detta examensarbete genomfördes i samarbete med K-ULF. De teoretiska ramverk som detta examensarbete vilar på är designbaserad forskning, framplockningsstrategin och aktivitetsbaserad inlärning. Det ena syftet i examensarbetet var att utforma flashcards inom matematikområdet procent. LÄS MER

  5. 10. Matematik och flerspråkighet

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Baneen Al-Obaidi; Adil Ali Hazna; [2023]
    Nyckelord :Matematikförmågor; språkfärdigheter; anledningar; svårigheter; flerspråkighet;

    Sammanfattning : I Sverige är vart fjärde barn flerspråkig på grund av utländsk bakgrund. Studier har visat att flerspråkiga elever har sämre skolresultat än enspråkiga elever. Denna kunskapsöversikt fokuserar på de faktorer som utgör svårigheter för flerspråkiga elever i matematikämnet i Sverige. LÄS MER