Sökning: "Matematikförmågor"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet Matematikförmågor.

  1. 1. Matematik och flerspråkighet

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Baneen Al-Obaidi; Adil Ali Hazna; [2023]
    Nyckelord :Matematikförmågor; språkfärdigheter; anledningar; svårigheter; flerspråkighet;

    Sammanfattning : I Sverige är vart fjärde barn flerspråkig på grund av utländsk bakgrund. Studier har visat att flerspråkiga elever har sämre skolresultat än enspråkiga elever. Denna kunskapsöversikt fokuserar på de faktorer som utgör svårigheter för flerspråkiga elever i matematikämnet i Sverige. LÄS MER

  2. 2. Matematikförmågor i läroboken : Tränar de eleven i att skriva det nationella provet i matematik?

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :David Öhman; [2019]
    Nyckelord :kompetensramverk; kunskapsområde; kvalitativ kunskapsnivå; Lgr 11; läromedelsanalys;

    Sammanfattning : I svenska skolan används matematikboken flitigt av eleverna, och den har stor betydelse för läraren vidlektionsplaneringar. Följandeexamensarbete syftar till att öka kunskapen om i hur stor utsträckning räkning av uppgifter i matematikbokenunder lektionstidförbereder eleven inför att skriva det nationella ämnesprovet i matematik för åk 9. LÄS MER

  3. 3. Matematisk problemlösning för ett kollaborativt lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Shpetim Ademi; Mohamed Camara; [2018]
    Nyckelord :Matematisk problemlösning; Problembaserat lärande; Heuristiska episoder; Flexibla resonemang; Uttrycksformer; Lösningsstrategier; Kollaborativt lärande;

    Sammanfattning : Detta arbete utgår från det didaktiska problemområdet matematisk problemlösning i matematikundervisningen och riktar sig främst till verksamma lärare och lärarstuderande. Aktuella styrdokument betonar att problemlösning i matematikundervisningen är ett centralt innehåll och en förmåga som elever ska utveckla. LÄS MER

  4. 4. Kan musikundervisning gynna matematikinlärning? : En konsumtionsuppsats om hur musikutövande över tid kan stärka matematiska förmågor.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Jennie Jakobsson; Richard Lindroos; [2018]
    Nyckelord :Skola; undervisning; didaktisk kontext; musik; musikutövande; matematik; matematikförmågor; spatial temporal reasoning; explicit; implicit; multipla intelligenser; ämnesöverskridande; ämnesövergripande; ämnesintegrerat.;

    Sammanfattning : Denna uppsats granskar forskning som gjorts kring kopplingar mellan musik och matematik i en didaktisk kontext och diskuterar hur sådana kopplingar kan användas i musikundervisning i årskurs 1–6 för att förbättra elevers matematikkunskaper. Syftet är att belysa likheter mellan musik och matematik och ta reda om och i så fall hur en konkretisering av och ett fokus på dessa likheter kan gynna elevers lärande i matematik. LÄS MER

  5. 5. Bättre matematiklärande med memorering? För vem?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ingrid Malmberg; [2017]
    Nyckelord :anpassning; bedömning; kunskapssyn; lärande; matematiksvårigheter; matematisk litteracitet; memorering; numeracitet; PISA;

    Sammanfattning : Sammanfattning/abstraktMalmberg, Ingrid (2017). Bättre matematiklärande med memorering? För vem? Speciallärarprogrammet med inriktning Matematikutveckling, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Högskola, 90 hp. LÄS MER