Sökning: "matilda jansson"

Visar resultat 6 - 10 av 32 uppsatser innehållade orden matilda jansson.

  1. 6. Förskollärares arbete med analog och digital högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Ellinor Björklund; Matilda Jansson; [2022]
    Nyckelord :Analog läsning; Digitalisering; Förskola; Förskollärare; Högläsning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare arbetar med analog och digitalhögläsning i förskolans verksamhet. Den teoretiska utgångspunkten i examensarbetet ärsociokulturellt perspektiv. Det blir betydelsefullt på grund av att genom sociala samspeloch kommunikation förmedlar förskolläraren kunskaper till barnet. LÄS MER

  2. 7. Barns utforskande i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares syn på barns utforskande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Malin Andersson; Matilda Jansson; [2021]
    Nyckelord :Utforskande; Reggio Emilia; lärande; sociokulturella teorin;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att utveckla kunskap kring hur förskollärare ser på utforskandets betydelse för barns lärande. Studien utgick från ett kvalitativt perspektiv och metoden som användes var intervjuer med sex verksamma förskollärare. LÄS MER

  3. 8. Kooperativt lärande i läsförståelseundervisningen : En kvalitativ studie om fyra svensklärares upplevelser av kooperativt lärande i läsförståelseundervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Matilda Jansson; [2021]
    Nyckelord :Kooperativt lärande; läsförståelseundervisning; sociala färdigheter; sociokulturella teorin; årskurs 1–3;

    Sammanfattning : The aim of this study is to increase knowledge about how teachers in grades 1–3 experience cooperative learning in reading comprehension teaching. Furthermore, the purpose is also to examine the advantages and disadvantages that the teachers experience with the approach are also made visible. LÄS MER

  4. 9. ”Det är viktigt att ha med sig rätta tankar redan från början” : En intervjustudie om förskollärares resonemang kring kritiskt förhållningssätt till digitalteknik.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Louice Jansson; Matilda Karlsson; [2020]
    Nyckelord :kritiskt förhållningssätt; digital teknik; förskollärare; undervisning; resonemang; kunskaper;

    Sammanfattning : Inledning Den digitala utvecklingen går snabbt framåt och berör alla i samhället. I en rapport från Statens Medieråd (2019) framgår att andelen barn mellan ett och åtta år som dagligen använder internet har ökat markant. LÄS MER

  5. 10. Kooperativt lärande i klassrummet : En litteraturstudie om användandet av kooperativt lärande i elevers läsutveckling samt samspel i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Rebecka Lindholm; Matilda Jansson; [2020]
    Nyckelord :cooperative learning; reading comprehension; reading skills; primary education; early childhood education; elementary education;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie belyser arbetssätt samt metod där i undervisningen med anknytning till kooperativt lärande och läsförståelse samt hur detta påverkar elevernas samspel och interaktion. Användningen av kooperativt lärande i klassrummet varierar beroende på lärarens engagemang. LÄS MER