Sökning: "media hälsokommunikation"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden media hälsokommunikation.

  1. 1. The unfair representation of Neurodevelopmental disorders : A quantitative content analysis of the representation of neurodevelopmental disorders in Swedish news media

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Mariam Bafadhl; Therese Lindskog; [2022]
    Nyckelord :Neurodevelopmental disorders; Representation; Dagens Nyheter; Expressen; Stereotypes; Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; Representation; Dagens Nyheter; Expressen; Stereotyper;

    Sammanfattning : Purpose: This study aimed to investigate how neurodevelopmental disorders (NDs) are represented in the Swedish news media. The study can contribute to gaining more excellent knowledge about how Swedish news media such as Dagens Nyheter (DN) and Expressen represent disabilities such as NDs. LÄS MER

  2. 2. Lyckas eller misslyckas? : Influencers budskap om livsstilsrelaterad hälsa

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Folkhälsovetenskap

    Författare :Lina Ahl; [2021]
    Nyckelord :Health; influencer; Instagram; healthism; Hälsa; influencer; Instagram; hälsoism;

    Sammanfattning : Hälsokommunikation har flera etiska utmaningar. Det uttrycks ofta att hälsa är individens eget ansvar. Så kallad ”hälsoism” och kroppens form som bevis på hälsa är något som reproduceras i media. Idag är det väldigt vanligt att använda olika sociala medier, bland annat för att söka efter information om hälsa. LÄS MER

  3. 3. Hälsokampanjer och medielogik : en granskning av Frisk och Fris hälsokommunikation i ett nytt medielandskap

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Mimmi Bredberg; Micaela Malmström; Matilda Boking; [2015]
    Nyckelord :Hälsokommunikation; Medielogik; Stealth marketing; Media advocacy; Uppmärksamhetssamhället; Social Sciences;

    Sammanfattning : Vi lever i dag i en kultur där allt fler aktörer, som inte bara är kommersiella utan även statliga myndigheter och organisationer, konkurrerar om publikens uppmärksamhet. Ett resultat av den växande obalansen mellan utbudet av information och tillgången på uppmärksamhet. LÄS MER

  4. 4. Hälsokommunikation i kostrelateradeartiklars kommentarsflöden på Aftonbladet.se : - en analys av argumentation och retorik

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskap

    Författare :Sara Ekström; Matilda Eriksson; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund: Kost och hälsa har aldrig varit så utbrett och omdebatterat i media som det är idag och ämnet, som tidigare varit avgränsat till främst professioner som dietister och läkare, har funnit nyvunnen mark hos diverse privatpersoner som alla delar intresset för mat och hälsosamma levnadssätt. I de forum som finns att tillgå på Internet idag, ses ett myller av åsikter kring matens betydelse och trots att Internet som ett diskussionsforum funnits i ett antal år finns det än idag inte särskilt mycket forskning på området. LÄS MER

  5. 5. Kostbudskap i media En granskning av två hälsotidningars kostbudskap i förhållande till Livsmedelsverkets kostråd

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Sara Bredin; Jessika Ung; [2012-10-01]
    Nyckelord :Livsmedelsverket; kostråd; kostbudskap; media; hälsotidningar;

    Sammanfattning : Mat och hälsa uppmärksammas allt mer i media och idag finns det gott om hälsotidningar som utlovar kostbudskap och mirakelkurer för hälsan. Konkurrensen är hård mellan tidningarna och för att locka läsare gäller det att skriva texter som väcker känslor och som berör. LÄS MER