Sökning: "media som internet"

Visar resultat 1 - 5 av 755 uppsatser innehållade orden media som internet.

  1. 1. #GIRLDINNER. En kvalitativ studie om tjejers kultur på sociala medier genom exemplet #girldinner

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Alva Nilsson; [2024-03-01]
    Nyckelord :girldinner; TikTok; tjejerskultur; tjejkultur; tjejforskning; postfeminism; girlhood; femininitet; tjejlighet; socialmedia;

    Sammanfattning : Under 2023 fanns det många tjejtrender och under sommaren 2023 blev #girldinner ett fenomen. #Girldinner är en TikTok trend som huvudsakligen syftar till att tjejer visar sina måltider de kallar för #girldinner. LÄS MER

  2. 2. Skadligt innehåll på nätet - Toxiskt språk på TikTok

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Linn Wester; Elin Stenvall; [2024]
    Nyckelord :TikTok; Machine Learning; Natural Language Processing; Toxic language; TikTok; Maskininlärning; Natural Language Processing; Toxiskt språk;

    Sammanfattning : Toxiskt språk på internet och det som ofta i vardagliga termer benämns som näthat innefattar kränkningar, hot och stötande språk. Toxiskt språk är särskilt märkbart på sociala medier. Det går att upptäcka toxiskt språk på internet med hjälp av maskininlärning som automatiskt känner igen typiska särdrag för toxiskt språk. LÄS MER

  3. 3. Rasism i sociala medier

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Dalia Nasser; Anne Sy; [2024]
    Nyckelord :Internet; Sociala medier; Rasism; Minoriteter; Mixed methods; Tematisk analys;

    Sammanfattning : Internet och sociala medier har revolutionerat människors sätt att umgås och kommunicera. Nackdelen med den digitala utvecklingen är att den möjliggör för snabb etablering och spridning av rasistiskt innehåll. LÄS MER

  4. 4. ”VARFÖR SKA JAG STIRRA MIG BLIND PÅ EN KROPPSDEL NÄR JAG HAR EN KROPP SOM FUNGERAR?”. En kvalitativ fokusgruppstudie om kvinnor ur olika generationers åsikter och tankar kring skönhetsideal, baserat på medieutbudet under uppväxten.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Sofie Lindén; [2023-10-03]
    Nyckelord :Skönhet; skönhetsideal; kvinnor; mediegenerationer; medier;

    Sammanfattning : Executive summary The purpose of this essay is to examine women’s perceptions from different generations linked to beauty ideals and the media selection during their childhood. To achieve the purpose of this study, three questions have been formulated to gain a deeper understanding on the subject. LÄS MER

  5. 5. TIKTOK: EN PRODUKT AV GENERATION Z - En kvalitativ studie som utreder hur och varför Sveriges Generation Z använder Tiktok.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Emelie Lindberg; [2023-03-10]
    Nyckelord :Sociala medier; Tiktok; Generation Z; Gen Z; medieanvändning; uses gratifications theory; MAIN-model; new media;

    Sammanfattning : Executive summary We are constantly online in this new digital world, always reachable through numeral devises and plattforms. For older generations there has taken some time to adjust, but for one generation this constant connectivity is as normal as breathing. LÄS MER