Sökning: "medier och fritidsläsning"

Visar resultat 6 - 7 av 7 uppsatser innehållade orden medier och fritidsläsning.

  1. 6. Digitala fritidsaktiviteters inverkan på ungdomars litteracitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Mia Pudaric; Astrid Påhlman; [2021]
    Nyckelord :akademisk prestation; datorspel; digitala fritidsaktiviteter; fritidsaktiviteter; fritidsläsning; genrer; högkonsumtion av medier; litteracitet; läsförståelse; medieanvändande; modersmålsundervisning; multiplayer-spel; online-spel; singleplayer-spel; socioekonomisk status; språkförmåga; TV; TV-program; underhållning; vokabulär;

    Sammanfattning : Vi har i denna kunskapsöversikt sammanställt och analyserat ett tiotal vetenskapliga studier för att försöka kartlägga ett eventuellt samband mellan ungdomars litteracitet och TV-tittande samt datorspelande. Dessa aktiviteter har blivit vanligare de senaste åren medan läxläsning och läsning av skönlitteratur har blivit mer ovanligt. LÄS MER

  2. 7. Påverkar barns fritidsläsning läsförmågan? : En studie med elever i år 4, om deras litteraturläsning och nyttjande av visuella medier på fritiden.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för humaniora

    Författare :Jessica Nilsson; Eila Johansson; Margareta Karlsson; [2006]
    Nyckelord :läsförståelse; läshastighet; medier och fritidsläsning;

    Sammanfattning : Vårt syfte med detta arbete var att undersöka om barns läsvanor av olika texter på fritiden påverkar deras läsförståelse och läshastighet. Vi har utifrån syftet ställt två frågor: · Påverkar barns läsvanor på fritiden deras läsförståelse och läshastighet? · Finns det skillnader i barns läsförståelse och läshastighet, beroende på vilken typ av text de konsumerar (såsom skönlitteratur, eller nya visuella medier) eller att de aldrig läser skönlitteratur på fritiden? Till grund för vår undersökning är 23 elever i årskurs fyra. LÄS MER