Sökning: "metod åsa axelsson"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden metod åsa axelsson.
1. Ungdomars sömnvanor relaterat till aktivitet i skolan : En kvantitativ studie om hur sömn påverkar ungdomars prestationer i skolan
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för rehabiliteringSammanfattning : Allt fler ungdomar sover mindre än åtta timmar per natt, vilket kan påverka engagemanget i vardagliga aktiviteter. Syfte: Därför var syftet med examensarbetet att beskriva om och i så fall hur ungdomars (över 15 år) sömn påverkar prestationer i skolan. Metod: Kvantitativ design användes med ett icke slumpmässigt bekvämlighetsurval. LÄS MER
2. Patientens självskattade perioperativa smärta vid lokalbedövningsmetoden wide awake och traditionell lokalbedövningsmetod vid handkirurgiska ingrepp : en jämförande pilotstudie
Kandidat-uppsats, Sophiahemmet HögskolaSammanfattning : Handen har en mycket central roll för människans funktion och benämns ofta som hjärnans förlängning mot världen. Huvudsyftet inom handkirurgi är att vid skador, återskapa handens funktion för att förbättra människans livskvalité. LÄS MER
3. Hedersrelaterat våld och förtryck - En fråga för vem? : En diskursanalys om socialsekreterares konstruktion av hedersrelaterat våld och förtryck
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studierSammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka hur socialsekreterare förhåller sig till och resonerar om hedersrelaterat våld och förtryck. Begreppet hedersrelaterat våld och förtryck är inte ett tydligt definierat begrepp vilket medför ett stort tolkningsutrymme för socialsekreterares möjligheter att konstruera företeelsen. LÄS MER
4. Hjälpfröknar och pojkpanik – en kvalitativ studie om pedagogers bemötande av barn i förskolan ur ett genusperspektiv
C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Syftet med den här studien var att utifrån ett genusperspektiv studera hur pedagogerna bemöter flickor och pojkar vid måltider och i tamburen i förskolan. De frågeställningar vi hade var Finns det skillnader i uppmärksamheten riktad mot flickor och pojkar i måltidssituationen respektive i tamburen, med avseende på de observerade situationerna? Finns det skillnader i intentioner och handlingar hos pedagogerna? Utifrån en kvalitativ metod intervjuades pedagoger och observationer videofilmades på två olika förskolor i Västra Götaland. LÄS MER