Sökning: "metod andersen"

Visar resultat 1 - 5 av 58 uppsatser innehållade orden metod andersen.

  1. 1. Lön, fika eller feedback? : - En empirisk studie om vilka metoder kommunala chefer använder för att motivera sina medarbetare, sett från ett ledarskapsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Tula Gitz-Johansen; Anna Hammarström; [2023]
    Nyckelord :arbetsmotivation; kommunal verksamhet; ledarskap; motivation; offentlig sektor; Self-Determination theory; transformativt ledarskap;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vilka metoder ledare inom kommunal verksamhet upplever att de använder sig av för att motivera sina medarbetare, och genom detta öka kunskapen om ledarskapets påverkan på motivationsfaktorer. Motivation utgör en central del av den psykosociala arbetsmiljön och medarbetares välmående (Tafvelin et al. LÄS MER

  2. 2. Rotorsaksanalys av avvikande ventiler : En fallstudie hos Nordhydraulic AB

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Zune Näsholm; [2023]
    Nyckelord :Hydraulic systems; Root-cause analysis; Quality inspection; Valve deviation; Hydrauliska system; Rotorsaksanalys; Kvalitetskontroll; Ventilavvikelser;

    Sammanfattning : Mobila hydrauliska ventiler används ofta i tunga industrier för att styra hydrauliska system för att hantera material. Funktionaliteten är kritisk i dessa situationer då det utgör en miljöfara och säkerhetsfara om funktionaliteten inte är uppnådd. LÄS MER

  3. 3. “Med det som sagt flerspråkighet är ju enresurs, och med den kan man skapa en arena.” : En kvalitativ studie om flerspråkiga lärares erfarenheter av undervisning av flerspråkiga elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Angélica Andersen; Wilma Olsson Jerström; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; transspråkande; inlärning; modersmål; enspråkighetsnorm;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka flerspråkiga lärares förhållningssätt till flerspråkighet som resurs i undervisning med flerspråkiga elever. Undersökningen har sin utgångspunkt från två frågeställningar: Vilka utmaningar upplever flerspråkiga lärare med ett flerspråkigt klassrum? och Vilka positiva aspekter upplever flerspråkiga lärare att det finns med ett flerspråkigt klassrum? Frågeställningarna har besvarats utifrån studiens kvalitativa metod, intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Sjökaptensstudenters förhållande till härdplaster : En studie om hur sjökaptensstudenter förhåller sig till härdplaster och användning av PSU ombord på fartyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Sjöfartshögskolan (SJÖ)

    Författare :Annie Sandström; Emil Andersen; [2023]
    Nyckelord :Student; Maritime academy; Captain; Hardener; Two component paint; PPE; Studenter; Sjöfartshögskolan; Sjökapten; Härdplaster; Tvåkomponentsfärg; PSU;

    Sammanfattning : Sjökaptensstudenter på Sjöfartshögskolan i Kalmar genomgår praktik under sammanlagt tolv månader i form av fartygsförlagd utbildning indelad i tre olika perioder under deras fyraåriga utbildning. Praktikperioderna ombord på fartyg ger studenterna möjligheten att lära sig yrket på ett praktiskt sätt, inte bara från läroboken. LÄS MER

  5. 5. Förskollärares diskurser om användning av digitala verktyg i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare talar om digitala verktyg.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Charlotte Andersson; Frida Andersen; [2023]
    Nyckelord :Preschool teachers; digital tools; discourse analysis; social constructionism; discourses.; Förskollärare; digitala verktyg; diskursanalys; socialkonstruktionism; diskurser;

    Sammanfattning : Vårt samhälle är under en ständig förändring och digitaliseringen är ett faktum, vilket ställer krav på verksamma förskollärare. Syftet med denna studie är att synliggöra de diskurser förskollärare tar i bruk och skapar samt hur förskollärare positionerar och legitimerar sig i frågan om användning av digitala verktyg i förskolan. LÄS MER