Sökning: "miljö i litteraturen"

Visar resultat 1 - 5 av 308 uppsatser innehållade orden miljö i litteraturen.

  1. 1. Prospects for standardisation of industrial PET plastics to support the transition towards a circular economy

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Miljö- och energisystem

    Författare :Agnes Ström; [2024]
    Nyckelord :Standard; standardisation; industrial PET; polyethylene terephthalate; circular economy; plastic; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Plastkonsumtionen har ökat markant över tid och har utvecklats till ett viktigt material i dagens samhälle, men med utmaningen att råvaran främst kommer från fossila källor. Användningen av plast är i linje med den linjära ekonomin och den så kallade slit-och-släng-kulturen, vilket bidrar till felaktig hantering av plastavfall och en ineffektiv användning av resurser. LÄS MER

  2. 2. Alternativa urbana odlingsmetodernas potential för självförsörjning i Sverige

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Jessica Andersson; Carl Magnusson; [2024]
    Nyckelord :Aeroponic; aquaponic; agriculture; farming; hydroponic; GMO; self-sufficiency; sustainability goals; urban;

    Sammanfattning : During the COVID pandemic of 2019, Sweden saw a huge increase in food prices, as many of the country's grocery chains import a large amount of all foods. This research is motivated by the Swedish Parliament's motion "Self-Sufficiency of Food in Sweden" and the need for innovative solutions to enhance Sweden's food supply. LÄS MER

  3. 3. Analog och digital barnlitteratur i förskolan : Ur förskollärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Åsa Stenemar; Hanna Nyström; [2023]
    Nyckelord :analog barnlitteratur; barnlitteratur; digital barnlitteratur; högläsning litteraturintresse; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur förskollärare resonerar kring arbetet med analog och digital barnlitteratur på förskolan. Forskningsfrågorna som studien besvarar är “hur resonerar förskollärare kring barns användande av analog barnlitteratur och digital barnlitteratur på förskolan?”, “vad anser förskollärare påverka barns intresse för användningen av analog och digital barnlitteratur?” och “hur resonerar förskollärare kring möjligheter och begränsningar med analog och digital barnlitteratur?”. LÄS MER

  4. 4. Grönare gata på 25 kvadrat : en studie av utmaningar och möjligheter med biodiversitetsfrämjande parklets i urban miljö

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Amanda Freng Blümke; [2023]
    Nyckelord :parklet design; biodiversitet; pollinatörer; innovation; taktisk urbanism; växtdesign; ekologisk hållbarhet; SPUGS; urban ekologi; ekosystemtjänster; framtidsvisioner; ruderatmarker; naturen som förebild; torktåliga arter; sociala värden;

    Sammanfattning : Idag lever nästan 90% av Sveriges befolkning sina liv i urbana miljöer. Eftersom expansionen i många städer blivit begränsad riktas i stället blickarna mot den täta staden som lösning på problemet. Men med förtätning följer också många utmaningar. LÄS MER

  5. 5. S-MARL: An Algorithm for Single-To-Multi-Agent Reinforcement Learning : Case Study: Formula 1 Race Strategies

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Marinaro Davide; [2023]
    Nyckelord :Reinforcement Learning; Single-to-Multi-Agent; Learning Stability; Exploration-Exploitation trade-off; Race Strategy Optimization; Förstärkningsinlärning; Från en till flera agenter; Stabilitet vid inlärning; Utforskning-exploatering; Optimering av tävlingsstrategier;

    Sammanfattning : A Multi-Agent System is a group of autonomous, intelligent, interacting agents sharing an environment that they observe through sensors, and upon which they act with actuators. The behaviors of these agents can be either defined upfront by programmers or learned by trial-and-error resorting to Reinforcement Learning. LÄS MER