Sökning: "missuppfattningar"

Visar resultat 21 - 25 av 267 uppsatser innehållade ordet missuppfattningar.

  1. 21. Likhetstecknets funktion : Betydelsen för matematikinlärningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Malin Fast; Lisa Ahlberg; [2023]
    Nyckelord :Likhetstecknet; matematisk ekvivalens; missuppfattningar; matematikinlärning;

    Sammanfattning : Statistik från Skolverket (2023) visar att matematik är det skolämne där flest antal elever i årskurs 9 inte uppnår målen för godkänt. Detta är olyckligt eftersom ett godkänt betyg i matematik är ett krav för att komma in på ett yrkes- eller högskoleförberedande gymnasieprogram. LÄS MER

  2. 22. Vägen till bättre algebrakunskaper: En kvantitativ studie om gymnasieelevers kunskaper gällande bråktal, decimaltal och algebra

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Nina Berg; [2023]
    Nyckelord :bråktal; decimaltal; algebra; missförstånd;

    Sammanfattning : Kunskaper om bråktal, decimaltal och algebra är inte bara viktigt på matematiklektionerna, utan också i vardagen och inom olika yrken. Det finns studier som visat att bråk- och decimaltalskunskaper kan förutsäga algebrakunskaper. LÄS MER

  3. 23. Enjämförelse mellan en digital laboration och en traditionell labortion i fysikundervisning : En fallstudie

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Aamir Hussain; Maryam Ebrahimi; [2023]
    Nyckelord :Physical educational technology; PhET-simulation; parallel coupling of an electric circut; electricity and electrical circuts; digital experiment; traditional experiment.; Fysisk utbildningsteknik; PhET-simulering; parallellkopplade elektrisk krets; elektricitet och elektriska kretsar; traditionell laboration; digital laboration.;

    Sammanfattning : Praktiska inslag i fysikundervisning spelar en betydande roll för elevernas lärande. Praktiska undersökande och utforskande arbetssätt gynnar elevernas kunskapsutveckling och deras uppfattning kring nya begrepp. LÄS MER

  4. 24. Abrahamitiska religioner i svenska läromedel, 1994-2020 : Hur religionerna skildras gentemot varandra

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Jens Köhler; Drilon Istrefi; [2023]
    Nyckelord :School; Education; Inclusion; Religion; Religions; Belief; Background; Equality; Multicultural; Diverse; Classroom; Abrahamic; High School.; Skola; Utbildning; Inkludering; Religion; Religioner; Trosuppfattning; Bakgrund; Likvärdighet; Mångkultur; Diversifierat; Klassrum; Abrahamitiska; Högstadie.;

    Sammanfattning : I svenska läromedel för religionskunskap på högstadienivå är det vanligt att de “abrahamitiska religionerna” behandlas för att ge eleverna en ökad förståelse för religiös mångfald och främja interreligiös tolerans. Tyvärr finns det dock tendenser där islam och judendom framställs som "den andre" i förhållande till kristendomen. LÄS MER

  5. 25. En litteraturstudie om vad forskning pekar ut som möjliga orsaker till elevers missuppfattningar inom algebra : – bokstavssymboler, operationssymboler och prioriteringsregler.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Aea Al-khafaji; Sonia Mutmain; [2023]
    Nyckelord :algebra; bokstavssymboler; operationssymboler; prioriteringsregler.;

    Sammanfattning : Aritmetik handlar om de fyra räknesätten och innefattar beräkningar och operationer på tal. Algebra är däremot matematikområdet där elever räknar med bokstäver istället för med bara tal. Forskning har visat att när elever arbetar med algebra uppstår vissa missuppfattningar. LÄS MER