Sökning: "mittuniversitetet lek"

Visar resultat 16 - 20 av 157 uppsatser innehållade orden mittuniversitetet lek.

  1. 16. Lek i förskolan : En studie om pedagogers uppfattningar om lek och sin delaktigheti barns lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Holmgren; Burcu Vasilescu; [2022]
    Nyckelord :Delaktighet; förhållningssätt; lek; närvaro; pedagog;

    Sammanfattning : Syftet i studien var att beskriva 9 pedagogers uppfattningar om lek samt deras uppfattningar om sin delaktighet i barns lek. Det är en kvalitativ studie som utförts genom att vi observerade barns lekstunder och pedagogernas förhållningssätt till lek i två olika förskolor. LÄS MER

  2. 17. Lek brukeres informasjonsbehov i møte med systemer som brukerkunstig intelligens

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Helena Schramm; [2022]
    Nyckelord :Artificial Intelligence; lay users; user understanding; mental model; information; Social Cognitive Theory; Netflix; Kunstig intelligens; lek brukere; bruker forståelse; mental modell; informasjon; Sosial kognitiv teori; Netflix;

    Sammanfattning : As artificial intelligence becomes more widespread, the need forexplanations on how the technology actually works increases.Previous research in the area has mainly focused on studyingexplanations for technologists and domain experts. Moreover, theuser's need for information is rarely accounted for. LÄS MER

  3. 18. “Leken är något av det viktigaste vi har iförskolan” : En kvalitativ studie om hur förskollärare uppfattarlek och uttrycker sitt egna engagemang i le

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Jara Norén; Viktoria Ivebo; [2022]
    Nyckelord :barns lek; förskola; förskollärare; engagemang; interaktions-roller; lek;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa studie undersöks hur förskollärare uttrycker att de uppfattar lek och ser på sitt egna engagemang i lek. Tidigare forskning visar att ämnesområdet behöver ytterligare kunskap då det finns få studier angående pedagogers arbetssätt i förhållande till leken. LÄS MER

  4. 19. Lärande i leken – frihet och målstyrning : Kunskapsmål och sociala relationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Björn-Erik Karlsson; Robin Olsen; [2022]
    Nyckelord :Fritidshem; Lek; Lärande; Social Utveckling; Skola; Ämneskunskap;

    Sammanfattning : Denna uppsats riktas mot kunskapsområdet lärandet i leken. Syftet är att undersöka och få större förståelse för lekens betydelse för lärandet och hur den uppfattas av pedagoger. Vår metod är semistrukturerade intervjuer, där vi samtalat med nio lärare. Våra informanter är fyra klasslärare och fem lärare i fritidshem. LÄS MER

  5. 20. Förskollärares uppfattningar om den fria leken : En kvalitativ studie av tio förskollärares uppfattningar om den fria leken samt sin egen roll i den.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Maria Klint; Desiree Rönnqvist; [2021]
    Nyckelord :fri lek; förskola; lek; pedagogers deltagande; pedagogers uppfattningar; Vygotskij.;

    Sammanfattning : I denna studie presenterar vi pedagogers uppfattningar om den fria leken samt sitt deltagande i den fria leken utifrån pedagogernas egna perspektiv. Tidigare forskning visar att det inte finns en samlad syn på den fria leken samt pedagogernas deltagandet i den. LÄS MER