Avancerad sökning

Visar resultat 16 - 20 av 32 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 16. "Kampen om kontroll – en balans mellan auktoritet och empati" : Att vårda tonåringar med Anorexia Nervosa

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Anna Johansson Jaf; Sandra Nordlander; [2021]
    Nyckelord :Anorexia Nervosa; tonåringar; sjuksköterska; vårdrelation; vårdande möte; livsvärld; erfarenhet; vårdvetenskap;

    Sammanfattning : Anorexia Nervosa är en psykiatrisk sjukdom, som ofta startar med önskan att minska i vikt samtidigt som det finns en rädsla för att öka i vikt trots en markant undervikt. Sjukdomen är vanligt förekommande hos tonåringar och man kan se ett samband mellan en negativ livshändelse i tonåringens liv som sedan kan uttrycka sig i ett självskadebeteende via svält samtidigt som dödligheten i Anorexia Nervosa är hög. LÄS MER

  2. 17. The forest planning process among medium-sized forest owners : description of the group and how they adapt the traditional planning hierarchy

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Forest Resource Management

    Författare :Martin Persson; [2021]
    Nyckelord :Forest planning; medium-sized forest owners; strategical planning; tactical planning; operational planning; planning hierarchy; decision support system;

    Sammanfattning : Forest planning has traditionally been divided into strategical, tactical, and operational planning all integrated into a hierarchy. Forest planning has been a crucial success factor for the Swedish forest industry, and the planning processes among corporations and small private forest owners have been frequently examined. LÄS MER

  3. 18. Spelifiering inom träningsapplikationer och dess inverkan påyttre motivation

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Jakob Levin; Adam Lindegren; [2021]
    Nyckelord :Gamification; fitness applications; game elements; extrinsic motivation; physical activity; Spelifiering; träningsapplikationer; spelelement; yttre motivation; fysisk aktivitet;

    Sammanfattning : Introduction: Gamification in fitness applications is aboutstimulating and motivating users to increase physicalactivity performance through implemented game elements.This study hopes to strengthen the image of gamification asan effective motivation-boosting strategy, to counteract theeffects that a sedentary lifestyle has on the health ofindividuals through the increasing digitalization of society. LÄS MER

  4. 19. När livet tar en oväntad vändning : En litteraturstudie om kvinnors erfarenheter av sjuksköterskans interventioner efter bröstcancerbesked

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Maja Högberg; Cassandra Mattsson; [2021]
    Nyckelord :Bröstcancer; kvinnors erfarenheter; interventioner; sjuksköterska; cancerbesked;

    Sammanfattning : Introduktion/Bakgrund: Bröstcancer är den vanligaste cancerdiagnosen bland kvinnor och den cancerform som orsakar flest dödsfall i världen. Cancerbesked är en livsförändring som kan upplevas svår att bearbeta ifall kvinnor inte har stöd i form av interventioner från sjuksköterskan. LÄS MER

  5. 20. Lagerlogistikens betydelse hos företag med begränsad lageryta och hur plocktid kan effektiviseras : En kvalitativ fallstudie hos ett företag med en begränsad lageryta och hur icke-värdeskapande aktiviteter kan reduceras

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Industriell ekonomi

    Författare :Julia Fjordefors; Reanwar Asaad Ali; [2021]
    Nyckelord :Warehouse logistics; picking time; delivery agreements; limited stock; mixed deliveries; value-creating and non-value-creating activities; Lagerlogistik; plocktid; leveransavtal; begränsat lager; mixade leveranser; värdeskapande- och icke-värdeskapande aktiviteter.;

    Sammanfattning : Many companies do not prioritize warehouse logistics sufficiently in their core business, with the help of increased knowledge, more companies can reduce non-value-creating activities on their warehouse space. There is research and methods designed for standard warehouses that help reduce picking time and non-value-adding activities, however, there is not enough research regarding companies with limited warehouse space and how they can work towards continuous improvement. LÄS MER