Avancerad sökning
Visar resultat 21 - 25 av 148 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
21. Fler genomgår datortomografi för akut buksmärta : En retrospektiv studie av akuta DT-bukundersökningar med intravenös kontrast i Sverige
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Bakgrund: Antalet datortomografiundersökningar (DT-undersökningar) har ökat kraftigt i Sverige och den kollektiva stråldosen till befolkningen blir allt högre. DT-undersökningar av buken är en av de undersökningarna som ger högst stråldos till patienten, därför är det viktigt att de endast görs när det krävs för att ställa diagnos. LÄS MER
22. Hierarchical Fusion Approaches for Enhancing Multimodal Emotion Recognition in Dialogue-Based Systems : A Systematic Study of Multimodal Emotion Recognition Fusion Strategy
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Multimodal Emotion Recognition (MER) has gained increasing attention due to its exceptional performance. In this thesis, we evaluate feature-level fusion, decision-level fusion, and two proposed hierarchical fusion methods for MER systems using a dialogue-based dataset. LÄS MER
23. CBCT: För- och nackdelar vid diagnosticering av fraktur i hand och handled.
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Handledsfraktur är den vanligaste frakturen i Sverige och scaphoideumfraktur den vanligaste frakturen i carpalbenen. Diagnos kan ställas med hjälp av olika modaliteter där konventionell röntgen (KR) är den vanligaste initiala undersökningsformen. LÄS MER
24. Lärares strategier för att inkludera alla flerspråkiga elever i NO-undervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Den ökade flerspråkigheten i samhället leder till utmaningar i den svenska skolan som präglas av en enspråkig norm. Flerspråkiga elever presterar generellt sämre i naturvetenskapliga ämnen. LÄS MER
25. Att öppna musikens språkliga dimensioner i praktiken : En kvalitativ studie om musik och sång som språkutvecklande undervisningsmetod för andraspråkselever.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktikSammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra och belysa hur musiklärare och andra ämneslärare använder sång och musik ur ett didaktiskt perspektiv i sin undervisning, med syfte att erbjuda vidare språkutveckling hos elever som har ett annat modersmål än svenska, och som har behov av det, men inte har längre rätt till stödundervisning. Studien har en kvalitativ ansats vars datainsamling består av strukturerade intervjuer med öppna frågor. LÄS MER