Sökning: "modersmålslärare förskolan"

Visar resultat 16 - 20 av 30 uppsatser innehållade orden modersmålslärare förskolan.

  1. 16. Modersmålsundervisning : Lärares syn på modersmålsundervisning och samarbete med modersmålslärare i förskolan och skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Farokhdad Azimi Pour; [2014]
    Nyckelord :Modersmålsundervisning; samarbete; förskola; grundskola;

    Sammanfattning : The aim of the study was to examine Swedish preschool and school teachers views upon mother tongue education and cooperation with mother tongue teachers, research covering both topics are very limited. Data collection method for the study were interviews with three teachers from each type of school. LÄS MER

  2. 17. Monokulturella eller interkulturella språkliga praktiker i förskolan? : En studie om sociala och materiella resursers betydelse för flerspråkiga barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Kirenia Guerrero Casas; [2014]
    Nyckelord :modersmål; förskolan; materiella resurser; sociala resurser; kulturella resurser;

    Sammanfattning : Andelen förskolebarn som växer upp med ett eller flera språk utöver svenska ökar i Sverige. För dessa barn är det viktigt att fortsätta utveckla sitt första språk, modersmålet, samtidigt som de lär sig svenska. LÄS MER

  3. 18. Arbetet med tvåspråkighet i förskolan- goda exempel från en språkavdelning

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Ann-Catrin Andersson; [2013]
    Nyckelord :Andraspråksinlärning; förskola; tvåspråkighet; språkavdelning;

    Sammanfattning : Föreliggande studie behandlar arbetet kring tvåspråkighet på en språkavdelning för barn i åldern 3-6 år som inte kan svenska innan de börjar. Syftet med studien är att studera hur pedagoger arbetar med andraspråksutveckling och i vilka situationer barnen själva väljer att tala på sitt modersmål respektive andraspråk. LÄS MER

  4. 19. "Vi kan ju bara stötta i svenskan" : En intervjustudie av två förskollärares, två modersmålslärares och två förskolechefers uppfattningar angående modersmålstöd

    M1-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Kara Kristine; Anna Karlsson; [2013]
    Nyckelord :Native language; multilingual; intercultural; preschool; Modersmålstöd; flerspråkig; interkulturell; förskola;

    Sammanfattning : Alla barn har i förskolan rätt att utveckla sitt modersmål. I denna studie utgör fenomenet modersmålsstöd fallet, vilket undersökts utifrån: Syftet med studien är att undersöka hur två förskollärare, två modersmålslärare och två förskolechefer uppfattar modersmålsstöd. LÄS MER

  5. 20. Uppfylls målen vad det gäller flerspråkighet i förskolan?

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Pia Dunér; Lisa Schumacher; [2012]
    Nyckelord :flerspråkighet; förskola; modersmål; modersmålsstöd; mångfald;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning var att få en bild av arbetet med flerspråkighet och mångfald inom förskolan samt hur pedagogerna arbetar med läroplansmålen kring detta. Vi ville dessutom undersöka utvecklingsbehoven i relation till dess betydelse ur individ, grupp och organisationsperspektiv. LÄS MER