Sökning: "modersmålslärare förskolan"

Visar resultat 21 - 25 av 30 uppsatser innehållade orden modersmålslärare förskolan.

  1. 21. Modersmålsträning på förskolan : En kvalitativ studie om hur modersmålsträning är utförmad i förskolor

    M1-uppsats, Lärarutbildningen

    Författare :Saima Khan; [2012]
    Nyckelord :Mother-tongue; mother- tongue training; mother-tongue teacher; identity; culture; inclusion; exclusion; Modersmål; modersmålsträning; modersmålslärare; identitet; kultur; inkludering; exkludering;

    Sammanfattning : Purpose: The purpose of this thesis is to investigate to what a few preschool teachers and mother-tongue teachers consider the influence mother-tongue training has on children. The thesis also looks into how these teachers cooperate and view about the mother-tongue training organization structure and what support mother-tongue teachers get in the concerned preschools. LÄS MER

  2. 22. Flerspråkighet i förskolan : En kvalitativ studie om de möjligheter pedagoger i förskolan har för att utveckla de flerspråkiga elevernas språk.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anette Vester; Linda Filander Utsi; [2010]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förskola; modersmål;

    Sammanfattning : Den avsikt vi hade med vår studie var att undersöka vilka möjligheter som finns i förskolan för att stödja de flerspråkiga barnens språkutveckling.  Vi har även valt att undersöka hur modersmålslärare arbetar med barn i förskolan. Detta är en kvalitativ studie baserad på deltagande observationer och semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 23. Flerspråkighet i förskolan : Åtta förskollärares syn på samarbetet med modersmålslärare

    M1-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Anna Hålén; Maria Johansson; [2010]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; språkutveckling; flerspråkighet i förskolan; flerspråkiga barn; modersmålsstöd; samarbete;

    Sammanfattning : I läroplanen för förskolan betonas modersmålets betydelse både i förskolans uppdrag och i förskolans mål. Barnen ska ges möjlighet att utveckla både det svenska språket och sitt modersmål, sin kulturella identitet samt förmågan att kommunicera på både modersmålet och svenska. LÄS MER

  4. 24. Kultur i förskolan : sju förskollärare beskriver sitt arbete med att tillvarata barns kulturella bakgrund

    Kandidat-uppsats, Ämnesavdelningen för didaktik

    Författare :Sara Hedlund; Johanna Berg; [2009]
    Nyckelord :interkulturell; kulturell bakgrund; mångkulturell; sång;

    Sammanfattning : Detta arbete handlar om kulturell bakgrund, sång, samverkan samt olika förhållningssätt som förekommer i arbetet med mångkulturella barngrupper i förskolan. Syftet med denna studie har varit att undersöka hur sju förskollärare arbetar med barnens kulturella bakgrund i den dagliga verksamheten på förskolan och vid sångsamlingar. LÄS MER

  5. 25. Att arbeta med språk på en mångkulturell förskola

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Khadijah Gseaa; [2009]
    Nyckelord :tvåspråkighet; förskola; språk;

    Sammanfattning : BAKGRUNDJag tar i min bakgrund upp att det finns flera olika sätt att arbeta med språk på en förskolaoch att det finns två olika sätt att bli tvåspråkig på. Jag belyser även vad läroplanen förförskolan säger om språkets plats i förskolan. LÄS MER