Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Barns modersmål i förskolan : En studie om hur olika ramfaktorer påverkar förskollärares realiseringsarbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Alexandra Sjöstedt; Julia Mansfield; [2023]
    Nyckelord :Didaktik; förskola; modersmål; barns modersmål; realiseringsarbete; förskollärare; ramfaktorer; läroplansteori; utbildning; undervisning; flerspråkighet; läroplanen; läroplansmål; föräldrasamverkan; språk;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa intervjustudie synliggörs förskollärarnas arbete kring läroplansmålen om modersmål i förskolan. Syftet med studien är att genom intervjuer med förskollärare utveckla kunskap om hur de transformerar och realiserar läroplanens mål kring barns modersmål och flerspråkighet i förskolan, hur förskollärarna upplever att det är att realisera de här läroplansmålen samt hur samverkan med hemmet kan vara ett stöd. LÄS MER

  2. 2. Flerspråkighet i förskolan : Hur förskollärare undervisar och inkluderar flerspråkiga barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Nina Zand; Patrik Lantz; [2022]
    Nyckelord :förskolan; flerspråkig; modersmålslärare; förskollärare;

    Sammanfattning : Sammanfattning I det här arbetet undersöks modersmåls- och förskollärares metoder och uppfattningar kring undervisning och inkludering av flerspråkiga barn i förskolan. En tilltagande andel av Sveriges befolkning kommer från andra platser och därför har annat modersmål än svenska (Kåreland 2011, s. 133). LÄS MER

  3. 3. Förskollärarens arbete med modersmålsundervisning och modersmålsutveckling i förskolan : En intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Lina Hultman; Johanna Johansson; [2021]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Förskola; Förskollärare; Modersmål; Modersmålsundervisning; Modersmålsutveckling;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att från ett sociokulturellt perspektiv fördjupa kunskapen om hur förskollärare arbetar med modersmålsundervisning och modersmålsutveckling i förskolan. Mer specifikt undersöktes förskollärares erfarenheter av att arbeta med modersmålsundervisning och modersmålsutveckling samt vilka arbetsmetoder förskollärare arbetar utifrån. LÄS MER

  4. 4. Pedagogers förhållningssätt till flerspråkiga barn : En intervjustudie om fem pedagogers erfarenheter av att arbeta språkutvecklande med flerspråkiga barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Emilia Artemczyk; Yekbun Malak; [2019]
    Nyckelord :Flerspråkighet; modersmål; pedagoger; sociokulturellt perspektiv; flerspråkiga barn; språkutveckling;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om fem pedagogers erfarenheter av att arbeta språkutvecklande med flerspråkiga barn i förskolan. Frågeställningarna för att besvara vårt syfte är följande: Hur beskriver pedagogerna sitt förhållningssätt till flerspråkighet i förskolan? Hur beskriver pedagogerna sitt arbete med att stötta flerspråkiga barns språkutveckling? Metoden som använts för att besvara syftet och frågeställningarna är kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  5. 5. En kvalitativ studie om hur modersmålslärare upplever sitt arbete i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sanja Vukosavljevic; [2019]
    Nyckelord :flerspråkighet; modersmål; modersmålsundervisning; modersmålslärare; förskola;

    Sammanfattning : Inledning Modersmålslärare har i samband med bemötande av flerspråkiga barn på förskolan och skolan ett pedagogiskt uppdrag. För att kunna fullfölja sitt uppdrag finns det lagar och bestämmelser i form av läro- och kursplan som ska följas. I uppdraget ingår att besöka förskolor och skolor för att undervisa i modersmål. LÄS MER