Sökning: "modersmålslärare förskolan"

Visar resultat 6 - 10 av 30 uppsatser innehållade orden modersmålslärare förskolan.

  1. 6. Modersmål i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares arbetssätt och strategier

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Ida Tagesson; Anna Lindahl; [2019]
    Nyckelord :Flerspråkig personal; förskola; förskollärare; föräldrar; modersmål; modersmålsstöd; modersmålslärare; arbetssätt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare resonerar kring betydelsen av barns modersmål och hur de arbetar med modersmålsutveckling i barngrupper med många olika modersmål. Enligt läroplanen för förskolan har alla barn rätt till stöd i modersmålsutveckling och det framkommer även i skollagen. LÄS MER

  2. 7. Hej Schweiz! : En intervjustudie om integrerad modersmålsundervisning, dess metodik samt förutsättningar i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johan Karlsson; [2019]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; kvalitativ intervju; flerspråkighet; modersmålsundervisning;

    Sammanfattning : Skolverket har i många år förespråkat ett arbetssätt som integrerar modersmålsundervisningen iden ordinarie förskoleverksamheten. Trots detta har begreppet integreradmodersmålsundervisning förblivit relativt okänt, och många förskollärare saknar den kompetenssom krävs för ett sådant arbetssätt. LÄS MER

  3. 8. Flerspråkighet i förskolan : förskollärares attityder till förstaspråksinlärning.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Kezban Ataman; Josefine Sundemo Edsmyr; [2018]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förstaspråksinlärning; modersmålspedagoger; förskola; språklig medvetenhet;

    Sammanfattning : I vår studie är syftet att undersöka förskollärares upplevelser samt attityder till uppdraget att arbeta med barns förstaspråksinlärning i förskolans verksamhet. Sverige är ett mångkulturellt samhälle med olika kulturella influenser. LÄS MER

  4. 9. “Bara få va mig själv” En studie om inkludering av barn med olika etniska bakgrunder i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Camilla Lund; Alexandra Held Knutsson; [2018]
    Nyckelord :Barn; Etnicitet; Förskola; Förskollärare; Inkludering; Interaktionsanalys; Samling; socialkonstruktivistisk teori;

    Sammanfattning : Förskolan blir allt mer mångkulturell och många kommuner har tagit bort sina modersmålslärare för att lämna över det ansvaret på förskolans personal. För att få en förståelse för hur förskollärarna tar sig an det uppdraget vill vi ta reda på hur förskollärarna inkluderar barnens etniska bakgrunder i verksamheten. LÄS MER

  5. 10. Flerspråkighet i förskolan : En intervjustudie om hur förskollärare stimulerar flerspråkiga barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Mandeq Abdi Sheikh Ali; [2017]
    Nyckelord :Flerspråkiga barn; språkutveckling; modersmål; andraspråk; flerspråkighet; sociokulturell teori; flerspråkiga förskolor; modersmålsstöd;

    Sammanfattning : Jag har undersökt hur förskollärare beskriver att de stödjer flerspråkiga barn i att utveckla både det svenska språket och deras modersmål. I och med att det befinner sig alltmer flerspråkiga barn i de svenska förskolorna är mitt syfte med studien att ta reda på fem förskollärares uppfattningar om flerspråkiga barns språkutveckling och vilka verktyg de beskriver att de använder i arbetet med att stimulera barns språkutveckling. LÄS MER