Sökning: "modersmålslärare som resurs"

Visar resultat 6 - 10 av 14 uppsatser innehållade orden modersmålslärare som resurs.

  1. 6. Matematik ur ett språkperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Huma Madadgar; [2021]
    Nyckelord :Flerspråkighet; nyanländ; studiehandledning; faktorer; matematiksvårigheter;

    Sammanfattning : Syftet med mitt arbete och studie är att hur och om man kan använda språk som en resurs för att hjälpa barn och elever som är nyanlända eller har utländsk bakgrund samt vilken vikt en elevs språkkunskaper har i matematikundervisningen. Studien utgår från en kvalitativ intervju med färdigställda intervjuer som jag genomförde med matematiklärare, studiehandledare och elever från samma årskurser. LÄS MER

  2. 7. Modersmålslärarens delaktighet i matematikundervisningen : Matematiklärares uttryckta behov och användande av modersmålsläraren i matematikundervisningen som resurs utifrån det egna modersmålet samt andelen andraspråkselever.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ellinor Gavelin; Mikaela Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Matematik; modersmålslärare; delaktighet; grundskola; modersmål; andraspråkselever;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa matematiklärares uttryckta användande och behov av modersmålslärarens delaktighet i matematikundervisningen. Det uttryckta användandet jämförs utifrån matematiklärarens modersmål. Det uttryckta behovet jämförs utifrån andelen andraspråkselever i klassen. LÄS MER

  3. 8. Modersmålsundervisnings betydelse för flerspråkiga elevers lärande och utveckling i svenska språket

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Fayroz Souke; [2020]
    Nyckelord :modersmål; flerspråkighet; språkutveckling; hinder och utmaningar.;

    Sammanfattning : Att ge möjlighet till eleven att utveckla och behålla sitt modersmål innebär enligt skolverkets kursplan för modersmålsundervisning att eleven ges stöd och möjligheter att utvecklas i alla skolämnen. Den här studien inriktar sig på elever med annat modersmål än svenska, men avhandlar inte elever som tillhör minoritetsspråken. LÄS MER

  4. 9. Rymmer eller flyr? : Ett lärarperspektiv på undervisning i matematik med flerspråkiga elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Annica Kolbengtsson; [2020]
    Nyckelord :lärarperspektiv; matematikundervisning; flerspråkiga elever; kommunikation;

    Sammanfattning : För att skapa en förståelse för hur matematikundervisning med flerspråkiga elever kan utformas genomfördes en studie med syfte att lyfta fram hur lärare beskriver att de undervisar i matematik för att stötta flerspråkiga elever i deras matematiklärande. Flerspråkighet definieras i denna uppsats som elever som har med sig olika språk in i undervisningen. LÄS MER

  5. 10. Med andraspråkselever i klassrummet : En litteraturstudie om språkutvecklande arbetssätt i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jenni Eriksson; Johanna Linnér; [2017]
    Nyckelord :translanguaging; språkutveckling; andraspråksutveckling; andraspråkslärande; flerspråkighet; nyanlända;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie beskriver andraspråksutveckling utifrån forskning. Vår upplevelse av verksamheten är att lärare inte har kunskaper hur elever med annat modersmål än svenska ska undervisas på bästa sätt. LÄS MER