Sökning: "motivation i matematik johansson"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden motivation i matematik johansson.

  1. 1. Utilising computer simulations to teach derivatives with p5.js and Google Colaboratory : A comparative study

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Patrik Johansson; Amin Kokhaei Pak; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Education is considered as one of the most crucial services of society, yet in recent years there has been a decline in understanding of mathematics among pupils. Therefore, this thesis explores how Python and Javascript code written using the web-based simulation frameworks of Jupyter/Google Colab and p5. LÄS MER

  2. 2. “Jag känner mig bra även om det kommer en uppgift jag inte kan” : En empirisk studie om lågstadieelevers motivation till matematik, med fokus på genusrelaterade aspekter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Maja Blidstål; Helena Johansson; Sofie Dahl; [2023]
    Nyckelord :motivation; genus; matematik;

    Sammanfattning : Denna empiriska studie har som syfte att belysa lågstadieelevers motivation till ämnet matematik ur ett genusperspektiv. Studiens empiri baseras på observationer, elevenkät och elevintervjuer i tre olika klasser. Studien skrivs fram ur ett elevperspektiv där elever själva har fått berätta kring deras upplevelser till matematikämnet. LÄS MER

  3. 3. Lärarens uppfattning av kooperativt lärande i matematikundervisningen : Med elevernas motivation och självkänsla i fokus

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Isabelle Öberg; Emma Johansson; [2023]
    Nyckelord :elev; kooperativt lärande; lärare; matematikundervisning; motivation; självkänsla;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersöker vad lärare uppfattar om elevernas motivation och självkänsla vid arbete av kooperativt lärande i samband med matematikundervisningen. Vi har också valt att undersöka vad lärarna uppfattar om för- och nackdelar med att arbeta med kooperativt lärande med koppling till elevernas motivation och självkänsla. LÄS MER

  4. 4. Matematik ur ett genusperspektiv : En systematisk litteraturstudie om elevers föreställning, motivation och prestation i matematikundervisningen, utifrån ett genusperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Maja Blidstål; Helena Johansson; Sofie Dahl; [2022]
    Nyckelord :Genus; matematikundervisning; föreställning; motivation; prestation;

    Sammanfattning : Den här systematiska litteraturstudien inriktar sig på att uppmärksamma matematikämnets påverkan av samhällets syn på könstillhörighet. Syftet med litteraturstudien är att utifrån ett genusperspektiv, belysa elevers föreställning, motivation och prestation i matematikundervisningen. LÄS MER

  5. 5. Mönster av beröringspunkter mellan matematik och el-ämnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Thomas Johansson; [2022]
    Nyckelord :el- och energiprogrammet; lärare; matematik; matematikens roll; matematikundervisning; mönster; praxeologi; samarbete; undervisning;

    Sammanfattning : Tidigare genomförda studier lyfter fram kopplingar mellan matematik och de programgemensamma ämnena på gymnasiet. Elever i tidigare studier utrycker att de skulle vilja att mer av matematikundervisningen är förlags i deras yrkesverkstäder för att öka förståelsen för ämnet och det behov som finns inom yrket. LÄS MER