Sökning: "motivation i matematik johansson"
Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden motivation i matematik johansson.
1. Utilising computer simulations to teach derivatives with p5.js and Google Colaboratory : A comparative study
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Education is considered as one of the most crucial services of society, yet in recent years there has been a decline in understanding of mathematics among pupils. Therefore, this thesis explores how Python and Javascript code written using the web-based simulation frameworks of Jupyter/Google Colab and p5. LÄS MER
2. “Jag känner mig bra även om det kommer en uppgift jag inte kan” : En empirisk studie om lågstadieelevers motivation till matematik, med fokus på genusrelaterade aspekter.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Denna empiriska studie har som syfte att belysa lågstadieelevers motivation till ämnet matematik ur ett genusperspektiv. Studiens empiri baseras på observationer, elevenkät och elevintervjuer i tre olika klasser. Studien skrivs fram ur ett elevperspektiv där elever själva har fått berätta kring deras upplevelser till matematikämnet. LÄS MER
3. Lärarens uppfattning av kooperativt lärande i matematikundervisningen : Med elevernas motivation och självkänsla i fokus
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Detta examensarbete undersöker vad lärare uppfattar om elevernas motivation och självkänsla vid arbete av kooperativt lärande i samband med matematikundervisningen. Vi har också valt att undersöka vad lärarna uppfattar om för- och nackdelar med att arbeta med kooperativt lärande med koppling till elevernas motivation och självkänsla. LÄS MER
4. Matematik ur ett genusperspektiv : En systematisk litteraturstudie om elevers föreställning, motivation och prestation i matematikundervisningen, utifrån ett genusperspektiv.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Den här systematiska litteraturstudien inriktar sig på att uppmärksamma matematikämnets påverkan av samhällets syn på könstillhörighet. Syftet med litteraturstudien är att utifrån ett genusperspektiv, belysa elevers föreställning, motivation och prestation i matematikundervisningen. LÄS MER
5. Mönster av beröringspunkter mellan matematik och el-ämnen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Tidigare genomförda studier lyfter fram kopplingar mellan matematik och de programgemensamma ämnena på gymnasiet. Elever i tidigare studier utrycker att de skulle vilja att mer av matematikundervisningen är förlags i deras yrkesverkstäder för att öka förståelsen för ämnet och det behov som finns inom yrket. LÄS MER