Sökning: "motivation i moderna språk"

Visar resultat 6 - 10 av 53 uppsatser innehållade orden motivation i moderna språk.

  1. 6. Gymnasieelevers motivation, kunskapsmässiga och framtida mål i ämnet spanska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Rebecka Biro; [2023]
    Nyckelord :foreign language learning; foreign language study; goal; ideal L2 self; integrative motivation; intrinsic and extrinsic motivation; motivation; Spanish; target; ideal L2 self; inre och yttre motivation; integrativ motivation; moderna språk; motivation; mål; självbilder; spanska; språkinlärning; språkstudier;

    Sammanfattning : Elevers motivation samt kunskapsmässiga och framtida mål i spanska undersöks utifrån enkätsvar från 77 gymnasieelever i steg 3 och 4 samt intervjuer med två elever i steg 5. Arbetets teoretiska ramverk utgörs av tre motivationsteorier: self-determination theory (Deci & Ryan, 1985) med begreppen inre och yttre motivation, the socio-educational model (Gardner, 2001) med begreppet integrativ motivation och L2 Motivational Self System (Dörnyei, 2009) med begreppet ideal L2 self. LÄS MER

  2. 7. Hur kan läraren arbeta för att bibehålla motivationen hos elever som valt det moderna språket franska?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Karina Bodych; [2023]
    Nyckelord :Moderna språk; Motivation; Franska;

    Sammanfattning : Sammanfattning Varför tenderar elevers motivation för studier i det moderna språket franska att gå ner under högstadietiden? Vad kan lärare göra för att försöka bibehålla motivationen hos franskeleverna ända fram tills dess att de går ut årskurs 9?   Språkvalet i grundskolan står inför utmaningar, de flesta elever väljer något av de moderna språken tyska, franska eller spanska inför årskurs 6 men avhoppen från språkvalet ligger högt.   Trots att vi lever i en globaliserad värld där språkkunskaper öppna upp för mängder av möjligheter, leder till gemenskap i kulturella och sociala sammanhang verkar detta inte återspeglas i intresset att lära sig andra språk än engelska. LÄS MER

  3. 8. Kan uppgiftsbaserad språkundervisning (TBLT) motivera elever att lära sig spanska? : - En studie av ett utvecklingsarbete på högstadiet

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Sarah Mc Glinn; [2022]
    Nyckelord :Moderna Språk; Motivation; Sociokulturellt Perspektiv; Spanska; TBLT; Uppgiftsbaserad Språkundervisning;

    Sammanfattning : Bakgrunden till denna studie är en motivationsproblematik som uppstått i ämnet spanska på en relativ liten friskola i Malmö. Stora kunskapsluckor i årskurs 9 har lett till ett moment 22 där kunskapsbristen skapat osäkerhet inför att använda språket och svårigheter att hänga med i läromedlet som användes på skolan. LÄS MER

  4. 9. Hjärnplasticitet och inlärning av spanska på gymnasiet : Hur kan man använda neurovetenskap i pedagogiken för moderna språk?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM); Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Patricia Villaseñor de Lindholm; [2022]
    Nyckelord :moderna språk; spanska; neurovetenskap; hjärnforskning; hjärnplasticitet; beteendedesign;

    Sammanfattning : Spanska är idag det mest lästa av de valbara språken i den svenska skolan, men liksom de andra moderna språken lider spanskaämnet av problem med avhopp och motivation. Eleverna uppfattar språken som svåra, och inte så användbara. LÄS MER

  5. 10. Länge leve det moderna språket : En undersökning om elevers motivation och avhopp i moderna språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Natalia Pianetti; [2022]
    Nyckelord :discontinue studies; modern languages; L3 motivation;

    Sammanfattning : Moderna språk är oftast lågt prioriterade i dagens skola av både elever och av personalen, trots att mycket i samhällsutvecklingen idag pekar på att det blir en allt mer eftertraktad egenskap att kunna behärska flera språk. Lärarnas riksförbund har pååekat detta dilemma i en rapport om moderna språk som gjordes i 2016. LÄS MER