Sökning: "multisensory"
Visar resultat 11 - 15 av 69 uppsatser innehållade ordet multisensory.
11. Skapandet av en multifunktionell plantering : fokus på växter som gynnar pollinatörer och doft för ökad hälsa
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : Luktsinnet har konstaterats vara ett betydelsefullt sinne i vår vardag. Naturdoft har i synnerhet visat sig ha en positiv inverkan för människans välmående. Vid gestaltning och planering av nya grönytor är dock synen det sinnet som prioriteras. LÄS MER
12. Exploring nature’s influence on the olfactory urban landscape experience : an explorative research on the influences of urban nature on the urban smellscape experience and preference and possible contributions of the olfactory perception of nature in the urban living environment on wellbeing
Master-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : Impairment of mental wellbeing in urban areas can be explained through landscape experience. Interactions with urban nature have found to positively influence wellbeing through landscape experience. However, research has focussed on the sense of vision, while humans are multisensory beings in essence. LÄS MER
13. The Gym for everyone - A public space for physical and mental wellbeing
Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljöSammanfattning : I have always been curious about the effects architecture and the built environment have on us. The special atmosphere and the ability to arouse a sense of safety and calmness, but also the negative feelings certain spaces can evoke. LÄS MER
14. Hur mycket kropp är det i detta utsökta vin? : Om den metaforiska betydelsen av kropp i vinprovningssammanhang
Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudierSammanfattning : Studien som redovisas i denna D-uppsats undersöker den metaforiska betydelsen av kropp i vinprovningssammanhang. Undersökningen hämtar sitt material från intervjuer med vinkonnässörer, vinlitteratur med undervisande syfte och texter från vinprovarwebsidor. LÄS MER
15. Hotellbranschens längtansfulla intryck : En kvalitativ studie om den digitala sinnesmarknadsföringenoch varumärkesutveckling i hotellbranschen
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)Sammanfattning : The digital world is developing and due to the development the hotel industry has neededto advance their digital development. The purpose of this study is to analyze how thehotel industry is working with multisensory marketing to create stimuli by interplayingthe human senses. LÄS MER