Sökning: "musik 2014"
Visar resultat 16 - 20 av 408 uppsatser innehållade orden musik 2014.
16. Musikens roll i förskolan : rektorers syn på musik och sin inverkan av den musikaliska undervisningen i förskolan
Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Den här studien grundar sig i hur rektorer ser på musiken i förskolan och rektorers syn på sin egen inverkan av den musikaliska undervisningen. Studien har varit en kvalitativ studie där forskaren använt sig av djupintervjuer med semistrukturerade frågor. Fyra rektorer har deltagit i studien och de är från två olika kommuner. LÄS MER
17. Gruppdynamik i idrott & hälsa : En kvalitativ studie av lärarens arbetssätt
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)Sammanfattning : Grupparbeten och arbete i par är en vanlig arbetsmetod i skolans värld. I ämnet idrott och hälsa är det till och med framskrivet som ett kunskapskrav (Skolverket, 2017a) för elever, exempelvis att delta i lekar och spel samt rörelse till musik. LÄS MER
18. När musiken tystnar – en analys av bestämmelserna om de kollektiva förvaltningsorganisationernas avdrag från rättighetsintäkter för sociala-, kulturella- och utbildningsändamål
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : With the introduction of the Collective Rights Management Directive (2014/26/EU), the EU's efforts to harmonize the area of collective rights management succeeded. The new digital environment had created a greater need for the EU to regulate the area and to contribute to all Member States based on the same rules. LÄS MER
19. Fantomsmärtor eller växtvärk? : Om förutsättningarna att spela lokal popmusik live i postkultur-huvudstaden Umeå.
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaperSammanfattning : In 2014 the city of Umeå was initiated as European capital of culture (ECoC). In applications to get the title the municipality of Umeå had used the cities great number of musicians. However, these local musicians were strangely absent in the year long program. LÄS MER
20. Inkluderande musiksessioner, specialpedagogik i musik
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : This study addresses the problem of how preschool teachers deal with children's differences but at the same time steer towards specific knowledge. The purpose of the following qualitative study, which is implemented as a student-initiated formative development work, is to investigate and analyze music sessions with music as goal, planned and implemented based on a didactic and special educational perspective focusing on the inclusion of all children. LÄS MER