Sökning: "musikens betydelse"

Visar resultat 16 - 20 av 181 uppsatser innehållade orden musikens betydelse.

  1. 16. Döva och hörselskadade barn och musik : Musikundervisning för döva och hörselskadade barn i förskolan. Vad, hur och varför.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Paweh Ku Moon; [2021]
    Nyckelord :Didaktik; Döva barn; Förskola; Hörselskadade; Musik; Musikundervisning;

    Sammanfattning : Denna studie kommer att belysa musikens betydelse för döva och hörselskadade barns utbildning och estetiska/sensoriska upplevelse. Syfte med denna studie är att undersöka om förskollärare arbetar med musikundervisning i förskolan och hur arbetar de med musikundervisning med döva och hörselskadade barn. LÄS MER

  2. 17. Barock eller bara rock? : En studie av musiklärares frirum - Att bli lärare på riktigt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Daniel Persson; [2021]
    Nyckelord :Life Experience; Identity creation; Free space; Action space; Dilemma.; Livserfarenhet; Identitetsskapande; Frirum; Handlingsutrymme; Dilemma.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet i studien är att belysa musiklärarens dilemma i valet mellan musik som uttryck och musik som skolämne. I detta arbete presenteras hur den personliga utvecklingen över tid påverkar prioriteringar och didaktiska val i musiklärares identitetsskapande. Studien bygger på musiklärares livserfarenheter. LÄS MER

  3. 18. Musikens påverkan på lärande och spåkutveckling hos barn med intellketuell funktionsnedsättning. : En systematisk literaturstudie

    Magister-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Ingrid Vahter; [2021]
    Nyckelord :music; learning; intellectuell disability; language devlopment; musik; lärande; intellektuell funktionsnedsättning; kommunikation; språkutveckling;

    Sammanfattning : Background: Music has been an important part of people's social community and contributes to the individual's development. The school shall contribute to the development of children. In the curriculum for the special school music is seen as a special tool for learning, processing impressions and conveying thoughts and ideas. LÄS MER

  4. 19. Musikens påverkan på barns språkutveckling : En kvalitativ studie om hur musik kan användas som ett verktyg för barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Angelica Holmkvist; Beatrice Johansson; [2021]
    Nyckelord :Förskollärare; musik; språkutveckling; sång; TAKK;

    Sammanfattning : Musiken kan användas på många olika sätt i förskolan, den kan bidra till glädje hos barnen men kan också bidra till barns språkutveckling. Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare beskriver hur musiken kan användas som verktyg till barns språkutveckling inom förskolan. LÄS MER

  5. 20. Musik- ett klingade omvårdnadsalternativ för att lindra akut smärta och ångest : en litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Marie Alexis; Afsaneh Ghatan Bauer; [2020]
    Nyckelord :Anxiety; Music; Nursing; Pain; Musik; Omvårdnad; Smärta; Ångest;

    Sammanfattning : Bakgrund En av vårdens stora utmaningar är den smärta och ångest i anslutning till invasiva ingrepp och omvårdnadsåtgärder som många personer upplever och det lidande som det därmed innebär för dem. För den enskilda personen är det värdefullt att finna den egna styrkan i samband med smärt- och ångestproblematik i vården. LÄS MER