Sökning: "när orden inte räcker till"

Visar resultat 6 - 10 av 17 uppsatser innehållade orden när orden inte räcker till.

  1. 6. När orden inte räcker till - en kvalitativ studie om ordlöshetens dilemman och möjligheter i mötet mellan terapeut och patient

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Jenny Butler; [2016]
    Nyckelord :intervjusamtal; ’art-based inquiry’; collage; samspel; Ordlöshet; minnen; psykoterapi; without words; memories; interplay; dialogue; psychotherapy; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie har varit att beskriva psykoterapeuters upplevelser av ordlöshet i mötet med patienter, här barn eller ungdomar och om och i så fall hur teori kan vara till hjälp i själva mötet. Studien har genomförts utifrån ett fenomenologiskt – hermeneutiskt perspektiv och en icke-verbal, konstnärlig undersökningsmetod, s k ”art-based inquiry” har använts i kombination med intervjusamtal för insamling av data. LÄS MER

  2. 7. När orden inte räcker till - om kommunikation vid språkstörning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ann Skansholm; [2015-04-14]
    Nyckelord :språkstörning; AKK; inkludering;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är dels att göra en beskrivning av hur Alternativ och Kompletterande Kommunikation, AKK, används i undervisningen och dels att analysera vilken effekt denna användning kan ha på en elevs, med språkstörning, didaktiska, sociala och rumsliga inkludering i en vanlig mellanstadieklass. Teori: Som teoretisk utgångspunkt för studien har använts ett sociokulturellt perspektiv med tanken att kunskap skapas i ett socialt och kommunikativt samspel med andra. LÄS MER

  3. 8. När orden inte räcker till - Hälso- och sjukvårdspersonalens andra sätt att få personer med demens att öka sin kommunikation

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för hälsa

    Författare :Bahar Aliassi; Olivia Bergström; [2015]
    Nyckelord :Demens; hälso- och sjukvårdspersonal; kommunikation; kvalitativ; litteraturstudie; sjukskötersk;

    Sammanfattning : Bakgrund: Att kommunicera är ett sätt att förmedla information men också att ta emot information. För sjuksköterskan och annan hälso- sjukvårdspersonal är kommunikation nyckeln till att både utföra en personcentrerad omvårdnad men också för att tillgodose varje enskild individs önskemål. LÄS MER

  4. 9. När orden inte räcker till : En litteraturstudie om musikens effekter för patienter med demenssjukdom

    Kandidat-uppsats, Röda Korsets Högskola

    Författare :Tonje Bunge-Meyer; Sofie Sundell; [2015]
    Nyckelord :Dementia; Effect of music; Music; Nursing; Demens; Effekten av musik; Omvårdnad; Musik;

    Sammanfattning : Bakgrund: Demens är ett permanent tillstånd som drabbar en stor del av en alltmer åldrande befolkning i Sverige. Patienter med demens lider ofta av kommunikationssvårigheter, bristande insikt, aggressivt beteende samt personlighetsförändringar vilket kan upplevas svårt att hantera av såväl anhöriga som vårdpersonal. LÄS MER

  5. 10. Att musicera tillsammans är att vara delaktig i ett större sammanhang. : En studie om musikundervisning i gymnasiesärskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Anna Skyllborg; [2015]
    Nyckelord :Gymnasiesärskolan; musik; samspel; kommunikation; delaktighet; relationer;

    Sammanfattning : Sammanfattning Särskolan har kritiserats för att ha ett allt för stort omsorgsperspektiv och att det konkurrerar med kunskapsutvecklingen för eleverna. Den relationella pedagogiken talar för att det är viktigt för elevers lärande att kombinera både omsorg och kunskap genom att bygga goda relationer och den sociokulturella teorin betonar vikten av kommunikation och samspel för lärande. LÄS MER