Sökning: "naturorienterande ämnen"

Visar resultat 26 - 30 av 152 uppsatser innehållade orden naturorienterande ämnen.

  1. 26. Är det lätt att välja rätt? : En kvalitativ textanalys av två multimodala läroböcker i de naturorienterade ämnena för årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lova Nilsson; Caroline Nygren; [2021]
    Nyckelord :Didaktik; Lågstadiet; Läroböcker; Textanalys; Multimodalitet; Naturorienterande ämnen;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att jämföra och analysera två multimodala läroböcker, i de naturorienterande ämnena, för årskurs 1–3. Studien har utförts utifrån frågeställningarna: Hur förmedlas naturvetenskapligt innehåll genom de olika semiotiska modaliteterna i de undersökta läroböckerna? Samspelar de olika semiotiska modaliteterna i de undersökta läroböckerna? Vilka eventuella didaktiska konsekvenser får valet att använda de undersökta läroböckerna i undervisningen?  Metoden som användes var kvalitativ textanalys utifrån språkliga dimensioner och Danielssons och Selanders modell för ämnesdidaktiskt arbete med multimodala texter. LÄS MER

  2. 27. Roligt med bilder! Men vad är bildernas utseende och funktion? : En läromedelsanalys av bilders utseende och funktion i matematik och de naturorienterande ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Simon Andretzky; Frida Huss; [2021]
    Nyckelord :Bilder; läromedelsanalys; matematik; multimodalitet; naturorienterande ämnen; åk 1-3;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att analysera bilders utseende och funktion i fyra läromedelsserier inom matematik och de naturorienterande ämnena. Med kraven att de analyserade läromedlen skulle vara arbetsböcker anpassade till årskurs 3 valdes läromedlen slumpmässigt från Blåsenhusbiblioteket. LÄS MER

  3. 28. Elever i årskurs 6 tankar om kemiundervisningen : Inställning, undervisning och prestationer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Malin Strömberg; [2021]
    Nyckelord :mellanstadiet; intresse; motivation; naturorienterande ämnen; arbetssätt;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att elevers intresse för de naturvetenskapliga ämnena ofta sjunker i den senare delen av grundskolan. Syftet med denna studie var att undersöka intresset för kemiämnet hos en elevgrupp bestående av sjätteklassare. LÄS MER

  4. 29. Elevers utmaningar att lära sig fysik i grundskolan : Kön, inställningar och undervisningsmetoder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Jesah Hagberg; [2021]
    Nyckelord :attityder; fysiklärare; fysikundervisning; laborativt arbete; praktiskt arbete;

    Sammanfattning : Fysik är ett av de ämnena som är integrerade i naturorienterande ämnen (NO) i grundskolan och ett av förutsättningsämnena för studier av ingenjörsvetenskap, teknisk, medicinska och andra tillämpade vetenskapskurser vid universitetet. Trots ämnets inneboende relevans för det dagliga livet och de många lärarutbildningar som erbjuds för att undervisa i ämnet, är elevernas prestationer i fysik fortfarande ett av många skolors bekymmer. LÄS MER

  5. 30. Grundlärarstudenters uppfattningar inför framtida undervisning inom sex och samlevnad

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Emma Haglund; Linnéa Olsson; [2021]
    Nyckelord :Fenomenografi; grundskolan; lärarstudenter; lärarutbildning; naturorienterande ämnen och teknik; samhällsorienterande ämnen; sex och samlevnad; upplevelser;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att kartlägga uppfattningar inför genomförandet av undervisning inom sex och samlevnad hos snart verksamma lärare från Malmö universitets grundlärarutbildning inriktning årskurs 4–6 med fjärde undervisningsämne naturorientering och teknik eller samhällsorientering. Intresset för området baseras på ämnets kommande reformering samt en upplevd brist på utbildning inom sex och samlevnad. LÄS MER