Sökning: "naturorienterande ämnen"

Visar resultat 36 - 40 av 152 uppsatser innehållade orden naturorienterande ämnen.

  1. 36. Distansundervisning på mellanstadiet under coronapandemins första våg : Lärares relationella och didaktiska val vid distansundervisning i ämnesspecifik läsförståelse i naturorienterande ämnen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ulrika Haugen; Susanne Lidzén; [2021]
    Nyckelord :Coronapandemin; Distansundervisning; Ämnesspecifik läsförståelse; Ord och begrepp; Naturorienterande ämnen; Inlärningssvårigheter; Lärare-elevrelation; Reflektiv skoldidaktisk teori; Uljens; Relationell teori; Aspelin; Kvalitativa semistrukturerade intervjuer; Mellanstadiet; Våren 2020;

    Sammanfattning : Sammanfattning Coronapandemin slog till våren 2020 och skapade oro hos befolkningen och på skolor. På nationell nivå bestämdes att grundskolor skulle hållas öppna och undervisning fortsätta som vanligt och inte ske på distans. Trots detta direktiv agerade lärare olika på lokal nivå utifrån egna eller lokala rektorsbeslut. LÄS MER

  2. 37. En väg mot differentierad undervisning : En kvalitativ studie om lärares förhållningssätt till praktiska metoder i de naturorienterande ämnena

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Bailey Danille Carlsson; Helena Andersson; [2021]
    Nyckelord :Praktiska metoder; undervisningsmetoder; grundskolans tidigare år; naturorienterande ämnen; förhållningssätt; förutsättning; hinder; lärande; motivation;

    Sammanfattning : Sammanfattning Praktiska metoder är en undervisningsmetod som har blivit mer aktuell i dagens undervisning och kan ses som ett paraplybegrepp inom såväl matematikämnet som de naturorienterande ämnena, vilket innefattar tydliga praktiska moment i undervisning där eleverna får hantera, påverka eller observera material som studeras. I de naturorienterande ämnena kan praktiska metoder omfatta observationer, experiment och laborationer som syftar till att eleverna blir mer delaktiga och tillåts använda sina sinnen för att pressa lärande bortom faktakunskaper mot fördjupad förståelse. LÄS MER

  3. 38. Utomhuspedagogik i de naturorienterande ämnena : Ett komplement till den ordinarie klassrumsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Anna Emanuelsson; Linn Friberg-Pedersen; [2021]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; utomhusundervisning; utemiljö; naturorienterande ämnen; grundskola;

    Sammanfattning : Detta är en litteraturstudie som har för avsikt att undersöka hur utomhuspedagogik kan användas och planeras i grundskolans naturorienterande ämnesundervisning, samt vad den har för betydelse för elevernas lärande. Studien behandlar vad utomhuspedagogik innebär och hur de didaktiska frågorna kan vägleda och stödja läraren i sin planering. LÄS MER

  4. 39. Utomhuspedagogik i de naturorienterande ämnena : En översikt om effekter på lärande och praktiska hinder

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Madelene Ingerhage; Elin Lindgren; [2021]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; Utomhusundervisning; Naturorienterande ämnen;

    Sammanfattning : Undervisning utomhus innebär att erbjuda elever en mer berikande och autentisk lärmiljö. I denna kunskapsöversikt behandlas ämnet utomhuspedagogik i de naturorienterande ämnena. Syftet med kunskapsöversikten är att undersöka forskningen som kännetecknar utomhuspedagogik i de naturorienterande ämnena för grundskolans tidiga år. LÄS MER

  5. 40. Estetiska lärprocesser i NO-undervisningen : Estetiska lärprocessers möjligheter och utmaningar i NO-undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Amanda Mive Sigfridsson; Evelina Borg; Julia Edvardsson; [2021]
    Nyckelord :Estetiska lärprocesser; bild; drama; naturkunskap undervisning; grundskolan;

    Sammanfattning : Estetiska lärprocesser ska enligt läroplanen finnas med i grundskolans utbildning. Det finns olika typer av estetiska lärprocesser, exempelvis musik och dans. Däremot fokuserar denna studie enbart på drama och bild. Drama och bilds ändamål är att användas i skolans verksamhet för att alla är olika och även lär på olika sätt. LÄS MER