Sökning: "naturorienterande ämnen"

Visar resultat 31 - 35 av 152 uppsatser innehållade orden naturorienterande ämnen.

  1. 31. Digitala verktyg och digital kompetens inom de naturorienterande ämnena : Vilka digitala verktyg används och vilken digital kompetens bör lärare inom naturorienterad ämnesundervisning ha för att använda dessa?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Konrad Berggren; Ebba Lindkvist; [2021]
    Nyckelord :TPACK; grundskola; naturorienterande ämnen; digitala verktyg; grundskollärare;

    Sammanfattning : Det finns en ständigt pågående digital utveckling i Sverige och världen vilket medför ett krav på skolor och lärare att anpassa undervisningen och implementera digitala verktyg. Syftet med denna litteraturstudie var att undersöka vilka digitala verktyg grundskollärare använder sig av i sin naturorienterande ämnesundervisning och vilken digital kompetens de bör ha för att kunna använda dessa. LÄS MER

  2. 32. Praktiska metoders inverkan på lärande och motivation i de naturorienterande ämnena : En kunskapsöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Bailey Danille Mc Donough; Helena Andersson; [2021]
    Nyckelord :Praktiska metoder; undervisningsmetoder; hands-on learning; grundskolans tidigare år; naturorienterande ämnen; lärande; motivation;

    Sammanfattning : Praktiska metoder/hands-on learning är en undervisningsmetod som har blivit mer aktuell i dagens undervisning. Ett av skolans viktigaste uppdrag är att det finns en koppling mellan undervisningen och världen utanför, vilket gör att undervisningen bör innehålla undersökande och experimenterande uppgifter för att främja nytänkande (Lgr 11 rev. LÄS MER

  3. 33. Lärande och utveckling i relation till utomhuspedagogik : En kvalitativ undersökning hur lärare i de naturorienterande ämnena använder sig av utomhusundervisning i årskurserna 4–6 respektive 7–9 

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Joel Evensson; [2021]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; utomhusundervisning; platsens betydelse; skillnad årskurs 4–6 årskurs 7-9; skillnad mellanstadiet högstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur lärare i naturorienterande ämnen bedriver utomhusundervisning i årskurserna 4–6 respektive 7–9 samt vilka fördelar och utmaningar de upplever med metoden. Fyra frågeställningar har använts i undersökningen och för att besvara dessa har data samlats in genom kvalitativa intervjuer med tre lärare från mellan- respektive högstadiet. LÄS MER

  4. 34. Användningen av läroboken i naturorienterande ämnen på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Matilda Borén; [2021]
    Nyckelord :Centralt innehåll; LGR11; Läromedel; Läroboken; Naturorienterande ämnen;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i läroplanens centrala innehåll undersöktes lärares användning och komplettering av läroboken i undervisningen. Fem svarade på en enkät kring deras användning av läroboken. Enkäterna sammanställdes i stapeldiagram och textform. LÄS MER

  5. 35. Man kan ju lära sig fast man tycker att det är kul! : Lärares uppfattningar om utomhuspedagogikens möjligheter och hinder

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Sofia Halfvarson; Dahl Madeleine; [2021]
    Nyckelord :Hinder; intervjuer; lärare; naturorienterande ämnen; möjligheter; platsens betydelse; uppfattningar; utomhuspedagogik; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka vad NO-lärare i årskurs fyra till sex harför uppfattning om utomhuspedagogik, specifikt platsens möjligheter och hinder förundervisningen. För att få ett bredare samt mer nyanserat perspektiv valde vi att inkluderaett utvecklingsteam (som bedriver fortbildning inom utomhuspedagogik) för att därmed ävenundersöka vad de uppfattar att lärare har för uppfattningar om utomhuspedagogik. LÄS MER