Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 160 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Skapa rörelse : En studie i underhållningsdesign och dekor som rör på sig.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Hanna Gunséus; [2024]
    Nyckelord :Entertainment design; Moving props; Product Engineering Design; Animatronics; Design principles; Underhållningsdesign; Rörlig dekor; Teknisk Design; Animatronics; Designprinciper;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet genomfördes på ett företag som tillverkar dekor till nöjesindustrin ex. nöjesparker och eventbyråer. I dagsläget tillverkar företaget stillastående dekor, men har en vision att i framtiden bygga in olika sorters rörelser. LÄS MER

  2. 2. Relationen mellan personlighet och intern- extern attribution

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Psykologi

    Författare :Meia Lindholm; Sanna Lindahl; [2023]
    Nyckelord :attribution; personality; the five-factor model; ASQ; TIPI; attribution; personlighet; femfaktormodellen; ASQ; TIPI;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om det går att predicera individers attribution av negativ kritik från sin chef till externa eller interna orsaker i hypotetiska situationer, beroende på individens personlighetsdrag enligt femfaktormodellen. Datainsamling genomfördes på sociala medier via en digital enkät, baserad på The Attributional Style Questionnaire och en svensk översättning av Ten-Item Personality Inventory. LÄS MER

  3. 3. Svenskars attityd till populärlitteratur : En kvantitativ studie om dagens attityd gentemot populärlitteratur

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Linnea Wahlquist; [2023]
    Nyckelord :Populärlitteratur; finlitteratur; attityd; kön; mängd läsning; omnivoritet;

    Sammanfattning : Populärlitteratur har länge ansetts vara sämre än finlitteratur och därmed fått en lägre status. Detta resulterade i att människor fick en negativ attityd gentemot denna litteratur, och tog därför avstånd från den. Attityden gentemot populärlitteratur har dock förändrats på senare tid. LÄS MER

  4. 4. Från kaos till kontroll? : Risker och kontroll med influencer-marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ebba Börjesson; Isabella Käll; [2023]
    Nyckelord :Influencer marketing; influencer marketingbyrå; varumärke; outsourcing; riskhantering;

    Sammanfattning : Influencers, vanligen associerade med varumärken de gör reklam för, kan publicera innehållsom möts av negativ kritik. Det kan spilla över på företaget de associeras med. Vid företagsökade användning av marknadsföring genom influencers har det blivit naturligt att anlita eninfluencer marketingbyrå (“byrå”) som mellanhand. LÄS MER

  5. 5. Förtätning i storstäderna – En analys av förtätningens påverkan på småhuspriser

    Master-uppsats, Lunds universitet/Fastighetsvetenskap

    Författare :Agnes Högemark; Emelie Urzander; [2023]
    Nyckelord :Förtätning; småhus; småhuspris; regressionsanalys; difference-in-difference; hedonisk prismodell; nybyggnation; spillover-effekt; Stockholm; Göteborg; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Infill development has become a common occurrence in Sweden’s bigger cities. The densification of residential areas has been a strategy for managing the accelerating urbanization rate. LÄS MER