Sökning: "neuropsychiatric diagnose"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden neuropsychiatric diagnose.

  1. 1. Ett liv med begränsningar : Ungdomars upplevelser av att leva med en ADHD-diagnos

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avdelningen för omvårdnad - grundnivå

    Författare :Eleonor Hjärtmyr; [2017]
    Nyckelord :ADHD; Adolescence; Experiences; Health; Stigmatization;

    Sammanfattning : Detta är en litteraturbaserad studie som belyser ungdomars upplevelser av att leva med en ADHD-diagnos, samt vilken påverkan diagnosen har för den enskilde individen och samhället i stort. Många svårigheter i vardagen framkommer, så även brister i kunskap, bemötande och samverkan från sjukvårdens sida. LÄS MER

  2. 2. Personcentrerad omvårdnad för familjer där barn har ADHD En litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Omvårdnad

    Författare :Claes Malmberg; [2016]
    Nyckelord :ADHD; barn; familj; personcentrerad vård.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) är den vanligaste neuropsykiatriska diagnosen bland barn, prevalens ca 5%. ADHD kan skapa en myriad svårigheter som ibland är svåra att koppla till kärnsymtomen. Miljö och bemötande är viktiga faktorer. LÄS MER

  3. 3. Erfarenheter av bemötande i skolan hos elever med ADHD diagnos

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avdelningen för omvårdnad - grundnivå

    Författare :Anna Kuusela; Sara Olsson; [2016]
    Nyckelord :Attention-Deficit Hyperactivity Disorder; experience; students; treatment in school;

    Sammanfattning : Background: ADHD is a neuropsychiatric diagnosis that has increased in recent years. When students start school and the requirements to be able to concentrate increases visibility students with ADHD clearer. Students' perceptions of the school environment is affected by the school's response. LÄS MER

  4. 4. ”Vi måste alla lära oss mer” : En normkritisk studie om blivande specialpedagogers och speciallärares kunskaper om och syn på ADHD.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Johan Edin; [2015]
    Nyckelord :ADHD; special education; special support; gender; norms;

    Sammanfattning : The most common neuropsychiatric diagnose among children and adolescents in Swedish schools today is Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). Many of these pupils are in need of special support and it is therefore important that special teachers and special educational needs coordinators (SENCO:s) have the competence required to meet their needs. LÄS MER

  5. 5. ”Jag trodde i min värld att man skulle få hjälp” : - En kvalitativ studie om hur föräldrar upplever kuratorers hjälp och stöd.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för socialt arbete, SA

    Författare :Lina Einarsson; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract Children with neuropsychiatric disorders often require special arrangements from the society. These measures could target the child itself, its parents, or other parts of the social network surrounding the child. Parents of children with neuropsychiatric disorders are often deeply engaged both in their child and in these measures. LÄS MER