Sökning: "neuropsykiatrisk funktionsnedsättning"

Visar resultat 11 - 15 av 175 uppsatser innehållade orden neuropsykiatrisk funktionsnedsättning.

  1. 11. Kartläggning & beskrivning av arbetsterapeutiska sociala gruppinterventioner för barn & ungdomar med autism, utifrån Canadian Model Of Human Occupational Performance Engagement (CMOP-E). : En systematisk litteraturstudie.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Emmy Hallgren; Semandra Gayath; [2023]
    Nyckelord :Arbetsterapi; barn och ungdomar; Autismspektrumtillstånd; Gruppintervention; social samspelsförmåga;

    Sammanfattning : Bakgrund: Inom arbetsterapi ses människan som aktiv, där målet med arbetsterapi är att öka aktivitetsförmågan hos personer som drabbats av en funktionsnedsättning. Till följd av en funktionsnedsättning får personen svårigheter att klara av och hantera vardagen. LÄS MER

  2. 12. Matbeteende hos barn med läkemedelsbehandlad ADHD : ur ett föräldrarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskap

    Författare :Kevin Demir; [2023]
    Nyckelord :ADHD; barn; aptit; matbeteende; läkemedelsbehandling;

    Sammanfattning : Bakgrund: Attention Deficit-Hyperactivity Disorder (ADHD) är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som ofta medför funktionella svårigheter i vardagen med beteenden såsom försämrad fokus, impulsivitet och hyperaktivitet. Centralstimulerande läkemedel, vars verkan påvisat stora risker gällande aptitnedsättning, är således en vanlig behandling att implementera för att kontrollera symtomen. LÄS MER

  3. 13. ”Jag är ju van att prata med vanliga barn” : En kvalitativ studie om socialsekreterares upplevelser av utredningsarbetet med klienter med en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning inom socialtjänsten.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Alexander Chahin; Aino Andersson; Malva Berg; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine social workers’ experiences of treatment and knowledge about clients with neurodevelopmental disorders (NDD). The qualitive method that was used to accomplish the intention of the study was semi-structured interviews established on hermeneutics, to be able to comprehend the social workers’ experience of working with clients with NDD. LÄS MER

  4. 14. NPF-diagnos på fritidshemmet : Ur ett vårdnadshavarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Mona Karlsson; Aurore Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Fritidshem; fritidsverksamhet; NPF-diagnos; vårdnadshavare; sociokulturell teori; inkludering.;

    Sammanfattning : Inledning I skolorna sker en ökning av elever med en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Följande text kommer att lyfta hur vårdnadshavare till dessa barn upplever att fritidshemmen hanterar behovet av stöttning. Därav finns ett intresse av att systematiskt generera kunskaper om detta. LÄS MER

  5. 15. "Vad är inkludering för dem?" En kvalitativ studie om hur lärare inkluderar elever med autismspektrumtillstånd och ADHD i idrott och hälsa på grundskolan

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Ida Berg; [2023]
    Nyckelord :idrottslärare; KASAM; neuropsykiatrisk funktionsnedsättning; utmaningar;

    Sammanfattning : I skollagen (SFS 2010: 800) står det att elever med behov av särskilt stöd ska ges detta. Detta behov kan bland annat bero på neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) såsom autismspektrumtillstånd (AST) och attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). Utmaningarna som NPF skapar kan bli problematiska i skolans värld. LÄS MER