Sökning: "obama retorik"
Visar resultat 6 - 10 av 14 uppsatser innehållade orden obama retorik.
6. Politiska tal -Barack Obama och Eva Longorias medverkan på Democratic National Convention
L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Abstract Titel Politiska tal – Barack Obama och Eva Longorias medverkan på Democratic National Convention Kurs MKVA21 Ht-12 Lunds universitet Författare Nicole Olsson Handledare Joanna Doona Examinator Nils Holmberg Turner(2004:15) beskriver att kändisar har varit en del av politiska kampanjer sedan Franklin D. Roosevelt var president och även hur presidenten Ronald Reagan använde sig utav kändisar i sin valkampanj. LÄS MER
7. Bush, Obama och terroristerna - En diskursanalys av de båda presidenternas retorik gällande internationell terrorism
L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Den allmänna uppfattningen är att ett skifte skett till det bättre i hur USA talar om och bekämpar terrorism efter att Barack Obama efterträdde George W. Bush som president. I denna diskursiva analys visar vi på att de retoriska skillnaderna snarare handlar om små nyanser. LÄS MER
8. "Första damen - vapen i valet" : En retorisk studie av Michelle Obamas och Ann Romneys tal under presidentvalet i USA år 2012
Kandidat-uppsats, HLK, Medie- och kommunikationsforskningSammanfattning : Presidentvalet i USA baseras på personval istället för partival och detta personval inkluderar även presidentkandidatens partner. Presidentkandidaternas fruar diskuteras och analyseras idag lika mycket som presidentkandidaterna själva samtidigt som medierna diskuterar vilken av de tidigare presidentfruarna de kommer att efterlikna. LÄS MER
9. Michelle Obamas och Ann Romneys roll i det strategiska varumärkesbyggandet av Barack Obama och Mitt Romney under valkampanjen 2012
Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)Sammanfattning : Abstract TITEL Michelle Obamas och Ann Romneys roll i det strategiska varumärksbyggandet av Barack Obama och Mitt Romney under valkampanjen 2012 FÖRFATTARE Sophie Björkqvist & Elina Schüler HANDLEDARE Ulf Petäjä EXAMINATOR Ronny Severinsson TYP AV RAPPORT C-uppsats ÄMNE Medie- och kommunikationsvetenskap SEKTION Sektionen för Hälsa och samhälle, Högskolan i Halmstad 2012 SYFTE Syftet med studien är att undersöka Michelle Obamas och Ann Romneys retoriska verktyg och argument som används i särskilda tal, som hjälper till att bygga presidentkandidaterna Barack Obama och Mitt Romneys varumärke under valkampanjen 2012. Studien ämnar också öka förståelsen kring att presidentkandidaterna ses som varumärken och inte politiker. LÄS MER
10. Yes, we can exaggerate! En översättningsvetenskaplig studie av användningen av retoriska stilfigurer i ett amerikanskt politiskt tal, dess svenska översättning och ett svenskt politiskt tal
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Abstract Syftet med uppsatsen är att undersöka och jämföra användningen av retoriska stilfigurer i politiska tal av den amerikanske presidenten Barack Obama och den svenske statsministern Fredrik Reinfeldt. Hypotesen är att det amerikanska talet har en starkare strävan att med hjälp av retoriska stilfigurer övertyga åhörarna än det svenska talet har. LÄS MER