Sökning: "obama retorik"
Visar resultat 11 - 14 av 14 uppsatser innehållade orden obama retorik.
11. "I'm Barack Obama and I approve this message" - En kvalitativ studie av svensk och amerikansk politisk reklam i TV utifrån ländernas nationella kontexter
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Inför det svenska riksdagsvalet 2010 uppträdde ett nytt fenomen, nämligen politisk reklam i TV. I USA däremot är politisk reklam i TV inte någonting nytt då det funnits sedan 1950-talet. LÄS MER
12. "Yes, we can!" : En studie av retoriken i Barack Obamas tal med särskild tonvikt på topos "personlig bakgrund"
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskapSammanfattning : Uppsatsen syftar till att genom en analys av tre tal undersöka på vilket sätt USA:s president Barack Obama använder sig av berättelser om sin familj och sin bakgrund i sina tal för att försöka stärka sitt ethos. Uppsatsen har tre huvudsakliga frågeställningar: När i talen pratar Obama om sin familj och bakgrund? Vad i dessa berättelser kan höja Obamas ethos och skapa förtroende för honom? Vilka retoriska grepp använder Obama för att försöka få så många som möjligt att känna att de har något gemensamt med honom? Det material som analyseras i uppsatsen är tre tal framförda av Barack Obama. LÄS MER
13. Gemenskapande retorik – att skapa ett ”vi” mellan motståndare
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/RetorikSammanfattning : Modern technology has brought opportunities to reach an audience beyond national, cultural and social borders. The intention of the study is to explore how rhetoric can be used as a practical and analytical tool to overcome conflict and create unity between the speakers and their audience. LÄS MER
14. Persuading the Public : A Linguistic Analysis of Barack Obama’s Speech on “Super Tuesday” 2008
Kandidat-uppsats, EngelskaSammanfattning : This essay examines the persuasive side of language in a speech given by Senator Barack Obama on Super Tuesday in February 2008. It studies how Senator Obama utilizes language to convince and persuade his audience. LÄS MER