Sökning: "observation; interaktion"
Visar resultat 16 - 20 av 302 uppsatser innehållade orden observation; interaktion.
16. “Polisen hotar med att ta en till skogen om man ifrågasätter dem, och där blir det oftast misshandel” : En kvalitativ studie om ungdomars erfarenheter av polisens arbete i Järvaområdet i Stockholm
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Kriminologiska institutionenSammanfattning : Polisen har sedan länge riktade insatser till så kallade “utsatta områden” i form av ökad närvaro genom patrullering, visitering samt relations- och förtroendeskapande arbete. Med hjälp av en kvalitativ forskningsansats undersöker denna studie hur ungdomar bosatta i Järvaområdet i Stockholm, som polisen definierar som utsatt, upplever den polisiära närvaron i området samt hur dessa upplevelser och erfarenheter påverkar ungdomarna. LÄS MER
17. Non-Diffractive Nuclear Excitations In Angantyr
Master-uppsats, Lunds universitet/Fysiska institutionen; Lunds universitet/Teoretisk partikelfysik - Geonomgår omorganisationSammanfattning : To better understand collectivity in high energy physics, the heavy-ion collision model Angantyr was developed to be included in the event generator Pythia. In this model, proton-proton collision phenomenology is extrapolated to heavy-ion collisions without assuming a thermal plasma for particle production. LÄS MER
18. “ - Cause I like working when I’m happy” : A case study of students in linguistic vulnerability and verbal interactions with peers in the social studies classroom
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : Syfte Syftet med denna studie är att bidra med insikt i hur Mellanårsprogrammets (MYP) elever i språklig sårbarhet och deras lärare upplever verbala interaktioner i klassen med elevernas kamrater i Individer och samhällen (I&S), ett samhällskunskapsämne inom International Baccalaureate läroplan. Forskningsfrågor · Hur ser MYP-lärare på den effekt kamrater har på elever i språklig sårbarhet under verbala interaktioner i klassen och hur stödjer dessa lärare elever i språklig sårbarhet under dessa interaktioner i I&S? · How do MYP students in linguistic vulnerability experience and understand verbal in-class interactions with peers in the I&S classroom and how do they experience the support given to them by their teachers during these interactions? Theoretical Framework The theoretical framework of this case study is based on the sociocultural perspective as seen in Vygotsky’s work (1987), which have been developed further by Säljö (2000) and Kozulin (2003). LÄS MER
19. Föräldraskapet på Facebook : En netnografisk undersökning
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : Idag är Facebooks grupper en social plats där individer samlas för att skapa en gemenskap och tillhörighet med varandra. Det är en plats som gruppmedlemmarna kan yttra sina åsikter och diskutera gemensamma frågor med varandra. Bland dessa grupper finner man även föräldragrupper. LÄS MER
20. Lekbaserad matematikundervisning i tidiga skolår -Ett sätt att lära i matematik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Utifrån verksamhetsförlagda kurser har vi lagt märke till att det finns stora utmaningar i en traditionell läromedelsstyrd undervisning i matematik. Det finns forskning inom lekbaserad undervisning i förskolan som har visats ge positiva effekter för barns lärande. LÄS MER