Sökning: "observation av den fysiska miljön i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden observation av den fysiska miljön i förskolan.

  1. 1. Barns inflytande över lärmiljön : Vuxna och barns perspektiv på en förskolas arbete

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Carina Eksberg; Katarina Viiala; [2021]
    Nyckelord :inflytande; förskola; lärmiljö; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Inledning Förskolan ska enligt olika styrdokument erbjuda barn en tillgänglig lärmiljö samt ge dem inflytande över sin vardag. Denna studie kommer att belysa vuxnas och barns perspektiv på inflytande över lärmiljöer på en förskola. LÄS MER

  2. 2. "Hela Stockholm är vår gård" : En kvalitativ studie om förskolepedagogers uppfattningar av utomhusaktiviteter i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Amanda Edlundh; Elin Isaksson; [2020]
    Nyckelord :preschool; outdoor activities; perceptions; attitudes; preschool playground; förskola; utomhusaktiviteter; uppfattningar; attityder; förskolegård;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka  hur pedagoger  i förskolan  förstår, motiverar  och  beskriver  deras  individuella  syn på  syftet med utomhusaktiviteterna i relation till de  fysiska miljöer som står tillbuds.  Samt ifall vi kan se några tydliga variationer mellan pedagogerna på förskolor med gård tillika utan gård. LÄS MER

  3. 3. Förskolans fysiska inomhusmiljö : Förskollärares uppfattningar om den fysiska inomhusmiljön  med avseende på möbler och material

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Jannica Nilsson; Malin Melkersson; [2016]
    Nyckelord :Fysisk miljö; möbler; material; inomhusmiljö; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att undersöka hur förskollärare uppfattar den fysiska inomhusmiljön i form av möbler och material, samt hur de uppfattar barnens möjlighet till inflytande i utformningen av miljön. En kvalitativ forskningsmetod har använts i form av intervjufrågor som utformats för att besvara vår studies frågeställningar. LÄS MER

  4. 4. Skapande verksamhet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny El Mansi; [2016]
    Nyckelord :dialog; lärande; pedagogisk miljö; Reggio Emilia; samspel; skapande; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka skapande verksamhet i några Reggio Emilia-inspirerade förskolor. Mina frågeställningar är: •Vilken är förskollärarnas syn på barnens lärande i den skapande verksamheten?•Hur använder förskollärarna den skapande verksamheten i ett lärande och språkutvecklande syfte? •Vad betyder den fysiska miljön i en skapande verksamhet?Datainsamlingsmetoderna är kvalitativ intervju och deltagande observation. LÄS MER

  5. 5. Hur arbetar förskollärare med förskolans fysiska miljö ur ett genusperspektiv : - och har det någon effekt på hur barn gör genus?

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Ida Jacobsson; Ebba Söderman; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Efter att vi har vikarierat samt haft praktik på olika förskolor tycker vi oss kunnat se att miljön ibland är uppdelad på ett sätt som vi anser är könsuppdelat och verkar tilltala antingen flickor eller pojkar. Syftet med denna studie är att ta reda på om förskollärare medvetet tar hänsyn till genus vid planering och utformning av förskolans fysiska miljö, samt om detta speglas i flickor respektive pojkars lek. LÄS MER