Sökning: "observationsschema sociokulturellt"
Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden observationsschema sociokulturellt.
1. “Mekar du med bilen?” : Samspelet mellan barn och pedagog i utelek ur ett sociokulturellt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur samspelet mellan pedagog och barn hade inverkan på barns utelek ur ett sociokulturellt perspektiv. Studien som vi har genomfört är en kvalitativ studie och vår valda metod är observationer, detta med hjälp av ett observationsschema. LÄS MER
2. Vi kan ju rösta demokratiskt eller så kan vi tolka deras intressen : En studie om förskollärarens arbetssätt för att ge toddlare inflytande i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Vikten av barns inflytande lyfts bland annat i barnkonventionen och svenska styrdokument för skolan och förskolan. Tidigare forskning har visat att det är av stor vikt att pedagogerna är aktiva och närvarande samt ställer öppna frågor och ger toddlarna valmöjligheter. LÄS MER
3. Kommunikationens redskap och språkets betydelse för analog programmering, ur ett sociokulturellt perspektiv.
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur barn och pedagoger interagerar och kommunicerar i sagoberättande, samt undersöka om det finns en grund till datalogiskt tänkande i redan befintlig undervisning. Studien har utgått från det sociokulturella perspektivet där interaktionen mellan människor är grunden för lärandet, genom att observera sagostunder, som genomfördes med hjälp av flanotavlan och dess bilder. LÄS MER
4. Vägleda barn att använda fingermönster : En kvalitativ studie om hur lärare gör för att vägleda barn att använda fingermönster vid aritmetikproblem
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Studiens syfte är att utifrån ett sociokulturellt perspektiv ta reda på hur lärare använder fysiska och intellektuella redskap i aritmetikundervisningen med barn i åldrarna 5–7 år. Syftet ska besvaras genom följande frågeställning: Hur gör lärare för att vägleda barn i att använda strukturerade fingermönster som ett verktyg för att lösa enklare aritmetikproblem? Studien utgår ifrån det sociokulturella perspektivet som ser lärande som en process som konstrueras i en social miljö där läraren vägleder barn i hur kulturella redskap kan användas för att förstå omvärlden. LÄS MER
5. Det var en gång... : En kvalitativ studie om hur lärare arbetar med högläsning i årskurserna F–3 för att utveckla elevers läsförståelse.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i JönköpingSammanfattning : Syftet med studien är att bidra till kunskap om hur lärare arbetar med högläsning inom ämnet svenska för att utveckla elevers läsförståelse i årskurserna F–3. Fem forskningsfrågor ställdes utifrån syftet: Vilket arbetssätt använder lärare för att utveckla elevers läsförståelse i samband med högläsning? Vilka läsförståelsemodeller använder lärare för att utveckla elevers läsförståelse i samband med högläsning? Vilka likheter finns mellan lärares sätt att arbeta med högläsning? Vilka skillnader finns mellan lärares sätt att arbeta med högläsning? Vad har lärare för attityd till högläsning? Studien har sin utgångspunkt i ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER