Sökning: "olika perspektiv idrott och hälsa"

Visar resultat 1 - 5 av 211 uppsatser innehållade orden olika perspektiv idrott och hälsa.

  1. 1. Lärare i idrott och hälsas uppfattningar om psykisk hälsa i undervisningen : En kvalitativ studie om lärare i idrott och hälsas uppfattningar om psykisk hälsa i relation till styrdokument

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Arbus Jonathan; Fagö Micael; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Idrott och hälsa ska ge elever förutsättningar och verktyg för att kunna ta ansvar för sin hälsa. Trots det ökar den psykiska ohälsan idag hos elever inom skolmiljön (Socialstyrelsen, 2016). LÄS MER

  2. 2. Föräldrarnas upplevelser om idrottens barriärer för deltagande avbarn med autism i idrott och fysisk aktivitet på fritiden

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Silvia María Oria Cebrián; [2024]
    Nyckelord :inkludering; delaktighet; föreningsidrott; autism; barn; idrottsorganisationer; barriärer och utmaningar; ansvarsbärande; kunskapsbrist;

    Sammanfattning : Många barn i Sverige deltar i någon form av organiserad idrott och fysisk aktivitet på fritidenmen barn med autism har svårt att hitta sin plats i föreningsidrott och därmed få tillräckligtmed fysisk aktivitet som främjar deras hälsa. Detta arbete syftar på att undersöka vilkabarriärer som barn med autism möter för att delta i organiserad idrott och fysisk aktivitet påfritiden ur deras föräldrars perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Att arbeta med yoga och mindfulness i undervisningen : en kvalitativ intervjustudie med sex lärare i idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Maja Bäckman; Caroline Enderin; [2024]
    Nyckelord :idrott; idrottsundervisning; skolan; grundskola; gymnasiet; yoga; mindfulness; mental träning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur idrottslärare som använder sig av yoga eller mindfulness i sin undervisning gör för att forma sin undervisning i det samt vilka möjligheter och hinder det finns med yoga och mindfulness relaterat till undervisningen. Följande frågeställningar har studien utgått ifrån: Vad lyfter lärarna som viktigt vid utformningen av sin undervisning i yoga och mindfulness? Vilka för- och nackdelar ser lärarna med undervisningen i yoga och mindfulness? Vad bör man tänka på vid undervisning i yoga och mindfulness? Studien har använt sig av en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Idrottsundervisning på språkintroduktionsprogrammet : En kvalitativ studie om idrottslärares upplevelser av att undervisa nyanlända elever

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Jonathan Mattsson; Astrid Herminge; [2024]
    Nyckelord :language introduction; physical education; physical education teacher; heterogeneity; newly arrived; context; approach; co-existence; co-operation; språkintroduktion; idrottsundervisning; idrottslärare; heterogenitet; nyanlända; sammanhang; förhållningssätt; sam-varo; sam-verkan;

    Sammanfattning : The present study deals with teachers' experiences and perceptions of physical education for newly arrived students at the language introduction programme. The study's questions deal with what the teachers see as central to the teaching of physical education and health at language introduction, as well as what challenges and opportunities they highlight in relation to the teaching. LÄS MER

  5. 5. Upplevelser av introduktionsperioder och mentorskap av lärare i ämnet idrott och hälsa : "Det kanske är problemet, att det inte är någon tydlighet i det"

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Frithiof Eriksson; [2024]
    Nyckelord :Introduktionsperiod; Mentor; Nyexaminerad lärare; Nybliven lärare; Ramfaktorteori; Riktlinjer;

    Sammanfattning : Tidigare forskning inom området visar att det finns behov av tydligare av introduktionsperioder samt att vad introduktionsperioder ska innehålla är komplext. Syftet med studien är att belysa introduktionsperioder och dess mentorskap från nyexaminerade lärare i ämnet idrott och hälsa och mentorers perspektiv. LÄS MER