Sökning: "olika språk i sociala grupper"

Visar resultat 6 - 10 av 31 uppsatser innehållade orden olika språk i sociala grupper.

  1. 6. Global policies on maternal mental health : A Scoping Review with a Policy Mapping

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Solène Marie Busnardo; Aikaterini Giannakopoulou; Alhusayn Abdulhamid Hilal Alqarqani; [2022]
    Nyckelord :Maternal mental health; Policy Mapping; Scoping Review; Content analysis; Kvinnors mentala hälsa; Mental hälsa under graviditet och post partum; Policy mapping; Scoping review; Innehållsanalys;

    Sammanfattning : Background: Mental health (MH) has until recently been a neglected subject which is gradually being recognized from the governments worldwide. Although women are increasingly seeking for emotional support during the pregnancy period and the first year after birth, the main attention and studies remain focused on the medical aspects of those periods. LÄS MER

  2. 7. Matematikängslan : - en bov som begränsar elever till att nå sin fulla potential i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Claudia Hansblom; Anneli Öberg; [2021]
    Nyckelord :Elevers upplevelser; matematikängslan; mellanstadiet; pedagogisk metodik; varierad matematikundervisning;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka hur några lärare och speciallärare uppfattar sina insatser då det gäller att förebygga uppkomsten av matematikängslan hos elever samt hur elever i åk 4 upplever undervisningen i matematik. I samband med syftet studeras följande frågeställningar: Vad anser lärare och speciallärare i studien kan vara orsaken till matematikängslan hos elever? Hur beskriver och uppfattar lärare och speciallärare sina olika insatser för att förebygga uppkomsten av matematikängslan hos elever? Hur upplever elever undervisningen i matematik? Teori och tidigare forskning Studien grundar sig på Piagets och Vygotskijs teori, det konstruktivistiska- och sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  3. 8. Ungdomslitteratur i undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Evelina Falk; Alicja Milko; [2021]
    Nyckelord :UNGDOMSLITTERATUR; UNGDOMAR; ELEVENGAGEMANG VÄRDEGRUNDSARBETE; DIDAKTIK; UNDERVISNING;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt syftar till att belysa vilka positiva effekter som kan uppstå när en lärare använder sig av ungdomslitteratur i sin undervisning för högstadiet. För kunskapsöversikten utformade vi en frågeställning som består av två frågor: 1. LÄS MER

  4. 9. Bara för att du inte kan svenska språket så betyder det ju inte att du inte kan : En kvalitativ intervjustudie kring nyanlända elevers kunskapsutveckling i So-ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Agnes Haglund; [2020]
    Nyckelord :teachers perception; newly arrived pupils; civic education; increased knowledge; interview study; lärares uppfattningar; nyanlända elever; So-ämnena; kunskapsutveckling; intervjustudie;

    Sammanfattning : I skolan ställs mycket höga förväntningar på nyanlända elever, då de förväntas lära det svenska språket parallellt med ämneskunskaper. Många lärare saknar dock kompetens i hur de ska främja nyanlända elever språk- och kunskapsutveckling. LÄS MER

  5. 10. Den talande tystnaden : Specialpedagogerna och de inåtvända barnen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Larsson; [2020]
    Nyckelord :Withdrawal; special education; preschool; inclusion; sociocultural perspective; Inåtvändhet; specialpedagogik; förskola; inkludering; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka specialpedagogers erfarenhet av inåtvända barn, även uppfattningar om faktorer som kan bidra till inåtvändhet, samt vilka strategier specialpedagoger förespråkar för att inkludera dessa barn i förskolan. Specialpedagogers upplevelser av normer och förväntningar berörs även. LÄS MER