Sökning: "olika språk i sociala grupper"
Visar resultat 11 - 15 av 31 uppsatser innehållade orden olika språk i sociala grupper.
11. Aiding dyslexic students in the EFL classroom. : Tools and methods for helping upper secondary school students with dyslexia reach a passing grade.
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)Sammanfattning : Teachers with or without special training encounter dyslexic students daily. As such, these teachers need to have tools for these encounters. One hundred seventy-two teachers took part anonymously in an online survey. LÄS MER
12. Kooperativt lärande inom matematik 4-6
M1-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Uppsatsen syftar till att utifrån forskningslitteraturen belysa vilka effekter kooperativt lärande har på elevernas kunskapsutveckling i matematik. Texten lyfter upp bland annat forskningslitteraturens definitioner av kooperativ lärande samt en teoretisk bakgrund av kooperativt lärande. LÄS MER
13. Somaliska män i samverkan med den svenska arbetsmarknaden. Vad kan vi lära oss av dem?
Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för psykologi, pedagogik och sociologiSammanfattning : That Sweden's self - image as one of the world's most tolerant countries, in which racism and exclusion from people is only of marginal societal relevance, is not in line with the series of empirical studies. During the last three decades, various research results have systematically shown that racism and exclusion have a varying degree of impact on social life in many areas of society and in various ethical groups in Sweden, where the Somali group appears as a particularly vulnerable group, both from a humanistic and economic perspective. LÄS MER
14. Fasetterad mosaik av en myriad av fragment - Några internationellt adopterade vuxnas skildringar av personliga förhållanden till ursprung och identitet
Master-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att få en nyanserad och mångtydig förståelse för hur internationellt adopterade vuxna, som är 18 år och äldre, själva förhåller sig till sitt ursprung och ser på sin identitet. Totalt har 16 informanter genom intervjuer och nedskrivna berättelser beskrivit hur de ser på betydelsen av sitt ursprung och hur det faktum att de är adopterade har påverkat deras identitet. LÄS MER
15. Utmaningar och genomförande av inkluderande undervisning i heterogena grupper - En kvalitativ studie om modersmålslärares erfarenheter
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Problemet som majoriteten av modersmålslärare upplever, är svårigheten att utveckla elevers kunskaper vid undervisning i heterogena grupper som består av elever från årskurs 1, 2 och 3 i en och samma undervisningsgrupp. Svårigheten ligger i att utveckla elevernas skilda kunskapsnivåer, speciellt när undervisningen endast hålls en gång per vecka. LÄS MER